Inwestycja ma przede wszystkim zapewnić komfort podróżnym. Nowe perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei.
Ponadto, w ramach przebudowy stacji powstać ma również tunel tramwajowy będący częścią projektu pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Wspólna realizacja z Tramwajami Warszawskimi nowego przystanku tramwajowego stworzy węzeł przesiadkowy usprawniający komunikację pasażerską, która połączy różne środki transportu.
PKP informuje, że stacja Warszawa Zachodnia to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. To jeden z najbardziej uczęszczanych warszawskich dworców kolejowych. Jego przebudowa jest kolejnym etapem modernizacji linii średnicowej.