Ograniczenia wjazdu do Strefy Czystego Transportu w Warszawie dotyczą pojazdów z silnikami benzynowymi, w tym LPG, które mają więcej niż 27 lat i nie spełniają wymogów EURO 2 oraz samochody z silnikiem diesla, również LPG, które są starsze niż 19 lat lub nie spełniają normy EURO 4.
To jednak dopiero pierwszy etap. Kolejne wdrożenia nastąpią w 2026 roku. Wtedy do strefy nie wjadą samochody z silnikiem benzynowym wyprodukowane przed 2000 rokiem oraz diesle wyprodukowane przed 2009 rokiem.
Przez pierwsze 3,5 roku z ograniczeń wjazdu zostaną zwolnieni mieszkańcy Warszawy rozliczający podatki w mieście. W praktyce wymogami objęte zostanie jedynie 3% pojazdów. − Dodatkowo wszystkie osoby, które ukończyły 70 rok życia oraz osoby z niepełnosprawnościami mogą złożyć wniosek przy ul. Chmielnej 124 i ubiegać się o bezterminowe zwolnienie z wymogów SCT. Zostaną im przekazane specjalne nalepki potwierdzające uprawienie do wjazdu − przekazał Jakub Dybalski, rzecznik stołecznego ZDM.
Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Wiemy, ilu kierowców złapano
Jak ustalił portal „radiozet.pl”, w pierwszym tygodniu działania strefy straż miejska złapała 44 kierowców bez uprawnień. Na razie skończyło się na upomnieniach. – System widzi, które samochody są dopuszczone do ruchu w strefie czystego transportu. Te wyświetlają się na zielono. Samochody, które nie powinny wjeżdżać do SCT, wyświetlają się na czerwono – wyjaśnia st. insp. Jerzy Jabraszko ze stołecznej straży miejskiej.