"Chcesz zgłosić problem lub masz pomysł na usprawnienie funkcjonowania miasta? Skorzystaj z bezpłatnej aplikacji Warszawa 19115 – aby szybko i łatwo przekazać nam swoje zgłoszenie" - tak urzędnicy ze stolicy zachęcają mieszkańców do komunikacji z miastem. Za pomocą infolinii lub aplikacji mobilnej można zgłosić różne problemy - np. niesprawne oświetlenie uliczne, dziury w drogach czy nielegalne reklamy, a także uzyskać niezbędne informacje. Tylko w ubiegłym roku warszawiacy skontaktowali się w ten sposób z urzędnikami blisko 700 tys. razy. Ale nie wszystkie problemy mieszkańców udaje się rozwiązać. Co więcej, stołeczny ratusz wprowadza w błąd użytkowników aplikacji, wysyłając im powiadomienia o realizacji zgłoszenia, choć to w rzeczywistości nie nastąpiło.
Idealnym przykładem jest potężna wyrwa w jezdni, która powstała na przejściu dla pieszych przez ul. Jubilerską na Pradze-Południe. Zebra łączy ze sobą duży market budowlany z centrum handlowym King Cross Praga. Mieszkaniec zainterweniował za pomocą aplikacji mobilnej w poniedziałek, 1 sierpnia. Po tygodniu - dokładnie 8 sierpnia - kilka minut po godz. 10 rano otrzymał informację, że zgłoszenie zostało zamknięte. Pojawił się też komunikat: "Nawierzchnia jezdni naprawiona. Dziękujemy za zgłoszenie".
Jakież było jego zdziwienie, gdy wieczorem, 8 sierpnia zobaczył tę samą, wielką dziurę, o którą można wybić zęby lub uszkodzić samochód. - Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Praga-Południe poinformował, że nawierzchnia jezdni została naprawiona - poinformowała konsultantka na infolinii. To jednak mija się z prawdą i to nie pierwsza taka sytuacja - alarmują mieszkańcy dzielnicy. Stan dróg w okolicy jest dramatyczny.
CZYTAJ TEŻ: Chaos w ratuszu na Pradze-Południe. Urzędnicy nie radzą sobie z wnioskami
Urząd dzielnicy mówi o błędzie. Ale jest reakcja
Dlaczego mieszkańcy otrzymują fałszywe komunikaty? Kiedy nastąpi remont ulicy i zgłoszenie zostanie zrealizowane w rzeczywistości? Z tymi pytaniami zwróciliśmy się do urzędu dzielnicy. - Ubytek w drodze został zlecony do naprawy firmie zewnętrznej niezwłocznie po jego zgłoszeniu. Firma wprowadziła w błąd Inspektora nadzorującego, przekazując informacje, że naprawa została wykonana - przekazał "Super Expressowi" Andrzej Opala, rzecznik prasowy dzielnicy Praga-Południe.
I dodał, że "z uwagi na bardzo dużą ilość obowiązków (w tym organizację remontu ul. Brukselskiej) Inspektor przekazał informację o zamknięciu zgłoszenia przed odbiorem w terenie, a te odbywają się sukcesywnie przed rozliczeniem zleceń". - Naprawa ma zostać wykonana dziś - poinformował rzecznik.
Postanowiliśmy skonfrontować słowa rzecznika w terenie. Po interwencji "Super Expressu" wyrwa w jezdni rzeczywiście została naprawiona.
Kiedy remont ulicy Jubilerskiej?
Prowizorycznie zalepiono też inne ubytki. Niezbędny jest jednak kompleksowy remont. - Ulica Jubilerska znajduje się na liście ulic przeznaczonych do remontu. Termin realizacji jest uzależniony od dostępności środków finansowych - przekazał Andrzej Opala.