Na początku 2023 roku, gdy władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt Strefy Czystego Transportu, w stolicy zawrzało. W konsultacjach wpłynęło ponad 3 tys. uwag, emeryci narzekali na to, że nie będzie ich stać, by wymienić auto na nowe i ekologiczne, a jeśli nie będą mogli korzystać ze swoich samochodów, to nie dojadą do urzędu, lekarza czy na rehabilitację.
- Uwzględniliśmy te uwagi – mówił wczoraj wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. - Zastosowaliśmy szereg ulg. Mieszkańcy strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do wymogów. Kierowcy, którzy ukończyli 70 lat nie muszą wymieniać samochodów. Dopuszczamy też wyjątek dla pojazdów zabytkowych – wylicza wiceprezydent.
Granice Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Te ulgi oznaczają, że po analizach rozszerzono granice strefy ponad dwukrotnie, w stosunku do tego, co planowano na początku roku. Zakaz wjazdu dla starych diesli obejmie całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Pragę-Północ, prawie całą Ochotę i Pragę-Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli. - Uwzględnienie ulg i jednocześnie rozszerzenie strefy sprawi, że efekt dla jakości powietrza nadal będzie znaczący – zapewnia wiceprezydent Olszewski.
Poza granica strefy pozostają m.in. fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni, Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody na Pradze, Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca.
Z nowego kształtu strefy zadowolony jest Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego, który poprzednią wersję uważał za niewystarczającą dla poprawienia jakości powietrza.
Projekt trafił w poniedziałek 13 listopada do Rady Warszawy, która ma zająć się dokumentem tworzącym Strefę Czystego Transportu w Warszawie być może już na czwartkowej sesji. We wtorek radni mają wstępnie zdecydować, czy projektem zajmą się już w tym tygodniu, czy potrzebują więcej czasu na analizę szczegółów i uchwalenie.
Ekipa prezydenta Rafała Trzaskowskiego chce, by uchwała zakazująca wjazdu pojazdom z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat obowiązywała już od lipca 2024 r. Zakazy miałyby być stopniowo zaostrzane co dwa kolejne lata.
Terminy wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie:
* Lipiec 2024 (1 etap)
Pojazdy z silnikiem benzynowym norma Euro 2 (max 27 lat)
Pojazdy z silnikiem diesla norma Euro 4 (max 18 lat)
* 2026 r. (2 etap)
Pojazdy z silnikiem benzynowym norma Euro 3 (max 25 lat)
Pojazdy z silnikiem diesla norma Euro 5 (max 16 lat)
* 2028 r. (3 etap)
Pojazdy z silnikiem benzynowym norma Euro 4 (max 22 lata)
Pojazdy z silnikiem diesla norma Euro 6 (max 13 lat)
* 2030 (4 etap)
Pojazdy z silnikiem benzynowym norma Euro 5 (max 20 lat)
Pojazdy z silnikiem diesla norma Euro 6dT (max 11 lat)
* 2032 (5 etap)
Pojazdy z silnikiem benzynowym norma Euro 6 (max 17 lat)
Pojazdy z silnikiem diesla norma Euro 6d (max 11 lat)