Strefa czystego transportu ma w zamiarze poprawić jakość powietrza w stolicy. Do wydzielonych obszarów zakaz wjazdu będą miały w pierwszym etapie samochody niespełniające wymagań normy emisji spalin Euro 4. Oznacza to samochody z rocznika 2005 i starsze. W kolejnym etapie zostaną rozszerzone o normę Euro 5. Obejmuje ona zakaz wjazdu dla aut z silnikiem Diesla roczników 2006-2014.
W sprawie planowanych zakazów wypowiedział się wiceprezydent Warszawy. - Wprowadzenie strefy czystego transportu jest nałożone na nas uchwałą sejmiku mazowieckiego. Jakość powietrza w Warszawie spowodowana trującymi dieslami jest zła i nie poprawia się pomimo tego, że dochodzi do wymiany floty samochodów – powiedział Michał Olszewski. Urzędnicy już straszą karami za złamanie zakazu wjazdu. Za nieuprawniony wjazd będzie groziła grzywna w wysokości nawet 500 złotych!
Strefa czystego transportu. Kiedy?
Urzędnicy chcą, żeby do końca 2023 roku w Warszawie powstała pierwsza, próbna strefa. - Do końca przyszłego roku pilotażowe wdrożenie tej strefy, a do końca 2025 roku całkowite wdrożenie. Są to oczywiście tylko wskazówki, szczegółowe decyzje w zakresie terminów podejmą radni – powiedział cytowany przez rmf24.pl dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi.