Pandemia koronawirusa stała się faktem. Niemal co chwilę pojawiają się informacje o kolejnej zakażonej osobie. Nie ma się więc czemu dziwić, że na ludzi padł blady strach i czekają aż ktoś powie - "Jest na to sposób". Strach i nadzieję na ratunek, niestety wykorzystują perfidni oszuści. Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed oszukańczymi ogłoszeniami związanymi np. z potrzebą zapłaty za szczepionkę przeciwko koronawirusowi COVID-19, czy przejęciem przez NBP środków klientów zdeponowanych w bankach jako tzw. rezerw krajowych NBP.
ZAMKNĄ Warszawę?! Słynny jasnowidz mówi co SIĘ STANIE
Jak działają oszuści? Przestępcy używają jako tło swojej działalności komunikaty i fałszywe informacje związane z epidemią koronawirusa (COVID-19). Podszywają się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne. W przesyłanych wiadomościach SMS zawarte są linki przekierowujące do stron przestępców, których jedynym zadaniem jest wyłudzanie loginów i haseł do bankowości internetowej, a także kodów autoryzacyjnych dających możliwość zatwierdzenia przelewów na rachunek przestępców. W niektórych przypadkach linki mogą prowadzić do stron zawierających złośliwy kod powodujący przejęcie urządzenia klienta, na którym otrzymał wiadomość. Jednym słowem, licząc na zbawienie, możemy wpędzić się spore kłopoty.
KORONAWIRUS! Problemy z bankomatami! Wypłata gotówki niemożliwa?
Policjanci apelują:
- jedynymi i prawdziwymi źródłami informacji są komunikaty przekazywane przez służby lub/i zamieszczane na oficjalnych stronach internetowych. W związku z koniecznością ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19, wywoływanej przez koronawirusa, na bieżąco komunikaty przekazują również przedstawiciele najwyższych władz Państwa w mediach masowych;
- sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank;
- zawsze czytaj bardzo uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym lub treść komunikatu autoryzacyjnego przesłanego za pośrednictwem bankowej aplikacji mobilnej. Jeśli twój bank to umożliwia zamień SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, najbliższej jednostce policji, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (adres TUTAJ). Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych kroków/działań.
Pamiętaj! W tym szczególnym okresie najskuteczniejszą metodą kontaktu z bankiem może okazać się przesłanie wiadomości e-mail. Ze względu na obostrzenia epidemiologiczne, które dotyczą także banków i ich pracowników czas połączenia telefonicznego z konsultantem może się wydłużyć. Staraj się zrozumieć tą sytuację. Twoje zgłoszenie mailowe będzie przeanalizowane i będą podjęte stosowne działania.
Przez koronawirusa nie dojedziesz do Warszawy! Zobacz, jakie zmiany powoduje COVID-19
Komenda Główna Policji / FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP