Wszystko dzięki montażowi systemu ERTMS/ETCS, który pozwoli pociągom jechać z prędkością powyżej 160 km/h na blisko połowie trasy z Warszawy Centralnej do Gdańska.
W tej chwili trwają odbiory techniczne nowego systemu. Pasażerowie odczują zmiany pod koniec roku, gdy zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy z uwzględnieniem wyższych prędkości pociągów.
– Zakładamy, że czas przejazdu wyniesie około 2,5 godziny. W zależności od tego, na ile przystanków zdecyduje się przewoźnik. Obecnie najszybsze pociągi pokonują trasę w około 2 godziny i 50 minut – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Czytaj także: Dworzec Wschodni: Na parkingu... nie da się zaparkować! [AUDIO]
Na linii kolejowej wprowadzono Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), który składa się z wielu powiązanych ze sobą urządzeń. To między innymi specjalne czujniki, które przekazują do lokomotywy dane dotyczące bieżącej sytuacji na torach. Maszynista, który prowadzi pociąg z dużą prędkością, może nie zobaczyć wszystkich sygnałów i ostrzeżeń przy torze. Zadanie to przejmują urządzenia ETCS i GSM-R, dzięki którym maszynista całą sytuację na linii kolejowej może śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy.