Włoskie Astaldi, turecki Gulermak i polskie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów mają wybudować centralny odcinek i siedem stacji II linii metra do końca 2013 roku. Trzy superkrety wybudują tunele między Dworcem Wileńskim a rondem Daszyńskiego. Takiego sprzętu jeszcze w Polsce nie było! Jesienią pod ziemię wprowadzane będą potężne automatyczne bestie, które potrafią przekopać się w ciągu doby przez 10 metrów ziemi.
Najpotężniejszym elementem maszyny jest znajdująca się z przodu tarcza skrawająca, która obracając się, rozgarnia ziemię. To, co wykopie, wpada do zabudowanej komory, gdzie jest urabiane na plastyczną masę i wpychane pod ciśnieniem na ogromne wiertło. Ono przenosi ziemię na taśmociągi. Urobek wędruje nimi do wagoników i jest wyciągany na powierzchnię.
- Tarcza buduje też od razu ściany tunelu - wyjaśnia inż. Demetrio Morabito z Astaldi. Maszyna podnosi, układa i dociska betonowe segmenty, które składają się na kolejne pierścienie obudowy tunelu.
1. Tarcza skrawająca o średnicy 6,3 m, która obraca się, rozgarniając ziemię na przodzie tunelu
2. Komora urabiania – to tu przez otwory w tarczy wpada wydobyta przez nią ziemia
3. Rury stosowane do rozwadniania wydobytej ziemi i odprowadzania urobku
4. Przenośnik ślimakowy – ukryte w tunelu pod ciśnieniem wiertło, którym wydobywana jest ziemia z komory urabiania. Ziemia wędruje dalej na taśmociągi, którymi dociera do wagoników na końcu tarczy
5. Komora ciśnieniowa, która stabilizuje tarczę skrawającą i siłowniki pchające – lewary hydrauliczne, dzięki którym tarcza odpycha się od ostatniego ułożonego segmentu obudowy, by posuwać się dalej
6. Erektor – podajnik hydrauliczny, który układa, dociska, a potem przesuwa żelbetowe segmenty obudowy tunelu
7. Gotowa obudowa tunelu, która powstaje tuż za przesuwającą się do przodu tarczą
8. Taśma – linia przesyłowa, którą segmenty obudowy wędrują do podajnika
9. Kabina obsługi superkreta, w której znajduje się komputer sterujący całą machiną
10. Wydobyta z tunelu ziemia trafia z taśmociągów do wagoników, które wywożą ją do szybu startowego, skąd jest wydobywana na powierzchnię
Średnica supernowoczesnej tarczy TBM ma 6,3 metra, a długość to 85 metrów. Trzy takie superkrety wykopią podczas budowy centralnego odcinka II linii metra 2 mln m sześciennych ziemi
Tarczę obsługiwać będzie 13 osób