ZOBACZ ZDJĘCIA

Tajne plany metra w Warszawie. Ujawniono wizualizacje i mapy

2025-04-23 5:10

Warszawa, miasto pełne historii, skrywa pod swoimi ulicami fascynującą i tajemniczą sieć niedokończonego metra głębokiego. Projekt, który miał być socrealistycznym arcydziełem, utajniono i porzucono. Dziś, podczas różnych budów, natrafiamy na jego zapomniane pozostałości. Co tak naprawdę kryje się pod powierzchnią stolicy?

Metro głębokie w Warszawie. Ambitne plany i socrealistyczne wizje

W latach 50. XX wieku, mieszkańcom Warszawy obiecano metro inne niż to, które znamy dzisiaj. Miało być głębiej położone i biec po zupełnie innej trasie. Jak pisze Murator, projekty stacji, takie jak metro Plac Dzierżyńskiego, metro Próżna czy metro Plac Teatralny, emanowały socrealizmem, z inspiracjami zaczerpniętymi z moskiewskiego metra.

  • Mozaiki i porcelana: Stacja Teatralna miała zachwycać mozaikami nawiązującymi do polskiej historii i tradycji. „Całość mozaiki, utrzymana w kolorycie biało-niebiesko-granatowo-złotym, daje asocjacje porcelany z epoki stanisławowskiej” – pisał Wiesław Sachs w tygodniku „Stolica” w 1953 roku.
  • Plafon z bitwą pod Lenino: Stacja Targowa miała upamiętniać „wyzwolenie” Warszawy przez Armię Czerwoną. „Plafon przedstawia walki od Lenino aż do Warszawy” – informował Sachs.

Metro głębokie miało sięgać nawet 30-50 metrów pod ziemię. Planowano 5 linii o łącznej długości 36,5 km, które miały powstać do 1965 roku. Pierwsza linia w założeniu łączyła pl. Komuny Paryskiej (dziś pl. Wilsona) z placem Unii Lubelskiej, z odnogą biegnącą pod Wisłą w stronę Dworca Wileńskiego i Targówka.

Warszawa buduje kolejne stacje metra

Budowa metra głębokiego ruszyła w 1951 roku, ale szybko napotkała na problemy. Brakowało pieniędzy, wykwalifikowanych pracowników i narzędzi. Chaos organizacyjny i trudne warunki geologiczne również utrudniały prace.

Czytaj dalej pod materiałem wideo.

Super Express Google News

W 1953 roku, z powodu problemów finansowych, zdecydowano o zawieszeniu prac. Do tego czasu udało się wykonać jedynie niewielką część planowanych robót:

  • Szyby – blisko 60%
  • Chodniki podziemne – 26%
  • Komory montażowe – 4,1%
  • Komory rozjazdowe – 8,7%
  • Tunele – niecałe 6%
  • Stacje – 0%

Inwestycję skazano na zapomnienie, a wszelkie wzmianki o niej usuwano z prasy i kronik filmowych.

Zapomniane stacje i zalane tunele

Do dziś po niedokończonym metrze głębokim pozostał jedynie kilkusetmetrowy fragment zalanego wodą tunelu na Targówku oraz zatopione szyby w różnych częściach miasta. Odkrywane są one podczas różnych inwestycji, utrudniając prace budowlane.

Planowane stacje metra głębokiego 1. linii:

  • metro Plac Komuny Paryskiej (dziś pl. Wilsona)
  • metro Dworzec Gdański
  • metro Plac Dzierżyńskiego (dziś pl. Bankowy)
  • metro Próżna
  • metro Śródmieście
  • metro Plac Konstytucji
  • metro Plac Unii Lubelskiej
  • Linia 2 (odnoga):metro Próżna
  • metro Plac Teatralny (lub metro Teatralna)
  • metro Targowa
  • metro Szwedzka (początkowo niedostępna dla pasażerów)
  • metro Targówek (przystanek techniczny na powierzchni)
Czytaj dalej.

Tajemnica wojskowa

Przebieg metra głębokiego w Warszawie planowano z myślą o potrzebach wojska. Tunel pod Wisłą miał służyć do transportu żołnierzy i pojazdów w razie zniszczenia mostów. Pod ziemią planowano również tajne obiekty wojskowe połączone z metrem, a stacje miały pełnić funkcję schronów dla ludności cywilnej.

Czy kiedykolwiek poznamy wszystkie sekrety ukryte pod Warszawą? Czas pokaże, jakie jeszcze tajemnice skrywa niedokończone metro głębokie. Zobacz zdjęcia w galerii poniżej.

Sonda
Lubisz podróżować metrem?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki