Pierwszy w Warszawie most przez Wisłę tylko dla pieszych i rowerzystów ma liczyć 452 metry długości. Tym samym ma być o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie.
Urzędnicy chcą, by konstrukcja miała kształt wygiętej błyskawicy. Nad nurtem rzeki jej szerokość ma wynosić ponad 16 metrów. Plany nie zakładają podziału mostu na strefę pieszą i rowerową. Znajdą się tam jednak dwie strefy wypoczynkowe, z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu ma być umieszczone w balustradach a całość zostać objęta monitoringiem.
O planach stołecznych urzędników, dotyczących budowy nietypowej przeprawy przez Wisłę mówiło się od kilku lat. 11 marca prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował, że w końcu takowa powstanie. W poniedziałek, 10 maja, stołeczny ratusz poinformował o ogłoszeniu przetargu na budowę. - Chętni, którzy chcą podjąć się tego zadania, mogą nadsyłać swoje oferty do 15 czerwca. Wcześniej odbędzie się wizja lokalna w miejscu budowy mostu. To ważny element procedury, bo ofertę będą mogły złożyć tylko firmy, które wezmą w niej udział - stwierdziła rzeczniczka urzędu m.st. Warszawy Monika Beuth-Lutyk.
Przeprawa ma być oddana do użytku najpóźniej wiosną 2024 roku. Jej główny cel to łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle. - Praga dzięki nowej przeprawie przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. A ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej stanie się nową osią, praską wersją Traktu Królewskiego - skomentował Rafał Trzaskowski.