Plan ratusza jest bardzo ambitny, zważywszy, że III linia metra na razie jest tylko w fazie koncepcji, urzędnicy są dopiero na początku drogi, przed ogłoszeniem przetargu na projekt i przez jakimikolwiek gwarancjami sfinansowania tej inwestycji z funduszy Unii Europejskiej. Ale już rzucają datę – metro na Gocław ma być gotowe w 2028 roku. Na całość potrzeba szacunkowo ok. 2 mld zł (porównywalnie do sześciu ostatnich stacji II linii metra), na czwartkowej sesji Rada Warszawy ma przyznać 42 mln zł, dopiero na prace przygotowawcze na III linii.
Gdzie znajdą się nowe stacje?
W trzeciej linii metra bardzo ważną rolę ma odgrywać Stadion Narodowy. Będzie węzłem przesiadkowym z II do III linii, tak jak obecnie dzieje się na stacji Świętokrzyska przypadku I i II linii metra. - Ze stacji Stadion Narodowy pociągi wyruszą na kolejne stacje, które powstaną w pierwszym etapie inwestycji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Stacje będą oddalone od siebie mniej więcej o 650 – 700 metrów - informuje wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.
TU BĘDĄ NOWE STACJE!
Stacja Dworzec Wschodni ma być ulokowana przed obecnym dworcem kolejowym i połączona z nim przejściem podziemnym.
Stacja Mińska powstanie u zbiegu ul. Mińskiej i Stanisławowskiej
Stacja Rondo Wiatraczna będzie prawdopodobnie najbardziej rozbudowana, by wejścia do niej były na Grochowską, Waszyngtona i al. Stanów Zjednoczonych.
Stacja Ostrobramska będzie zlokalizowana u zbiegu Zamienieckiej i Ostrobramskiej, ale wszystkie wyjścia będą Ostrobramską
Stacja Nowaka-Jeziorańskiego znajdzie się pod ul. Fieldorfa, u zbiegu z u. Jeziorańskiego.
Stacja Gocław znajdzie się centralnie pod ul. Bora-Komorowskiego
Na Koziej Górce ulokowana zostanie stacja techniczna
Istotne jednak jest to, że prezydent Warszawy w ogóle zdecydował, że Gocław dostanie metro. W drugiej połowie tego roku mają zapaść kolejne decyzje - dotyczące przebiegu metra na Ochotę, Okęcie i Służewiec.
Na razie jeden wariant przedłużenia III linii metra przecina stację Racławicka i kończy się przy stacji PKP Okęcie, a drugi przebiega przez stację Wilanowska I linii i dobiega do Służewca.
- W połowie 2021 roku zostanie zlecone studium techniczne, które pozwoli na określenie, którędy mają biec kolejne odcinki metra. Wówczas będzie można określić konkretne terminy ich budowy – mówi Anna Bartoń, rzecznik Metra Warszawskiego.