Głównym założeniem władz była budowa metra głębokiego, które mogłoby łączyć się pod ziemią z linią kolejową. Oprócz tego, miało pełnić funkcję schronu. Sprawdźcie, które 10 miejsc wybrano jako stacje metra ponad 60 lat temu!
Pierwsze koncepcje
Chociaż władze Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej jako pierwsze zaczęły budować metro, pierwsze pomysły pojawiły się już w okresie międzywojennym. Plany były bardzo ambitne - zakładały powstanie aż 7 przecinających się linii o łącznej długości 46 kilometrów! Prace przygotowawcze już się kończyły i miała nastąpić faza budowy, gdy rozpoczęła się II wojna światowa. Kolejna próba wybudowania metra pojawiła się dopiero w 1945 roku.
Plany powojenne
Jak zakładał rząd ówczesnego PRL-u, przez Warszawę miały biec trzy linie metra. Pierwsza z nich planowana była na odcinku podobnym do dzisiejszej pierwszej linii: od Młocin aż po Służewiec. Druga miała obsługiwać tereny od Żerania przez Dworzec Wileński aż do Placu Narutowicza, a trzecia, najkrótsza - od Placu Trzech Krzyży po Wolę. Wstępna faza projektu zakładała utworzenie dziesięciu stacji. Niestety, prac zaniechano po wybudowaniu odcinka doświadczalnego, chociaż pozostałości dalej można znaleźć w okolicach ulicy Mieszka I i Dworca Wileńskiego...