System zareaguje automatycznie, co może uratować życie kierowcom, którzy w wyniku wypadku stracili przytomność

i

Autor: Fotolia System zareaguje automatycznie, co może uratować życie kierowcom, którzy w wyniku wypadku stracili przytomność

Uległeś wypadkowi i znikąd pomocy? Od kwietnia samochody same powiadomią o wypadku

2018-03-30 16:05

To rozwiązanie może przyczynić się do uratowania tysięcy ludzi, którzy w wyniku wypadku mogą stracić życie lub poważnie ucierpieć na zdrowiu. System eCall automatycznie powiadomi służby ratunkowe o wypadku. Od 1 kwietnia 2018 roku będzie obowiązkowym wyposażeniem samochodów trafiających na unijny rynek. Nie dajcie się zwieść dacie, to nie jest żart.

Urządzenie w razie wypadku automatycznie zawiadomi Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Oprócz informacji o samym wypadku zostanie również przekazane położenie pojazdu (dzięki śledzeniu GPS), marka, a także, co ciekawe, rodzaj używanego paliwa. 

Podstawowe pytanie, które się nasuwa, brzmi - skąd system będzie wiedział czy wypadek jest poważny, czy obtarliśmy samochód na parkingu? Odpowiedź jest prosta - Urządzenie będzie się uruchamiać na podstawie odczytów z czujników zamontowanych w aucie. Wykryją takie zdarzenie, które może zagrozić życiu lub zdrowiu. Zadbają o to czujniki zderzeniowe, nagłego zatrzymania, czujniki poduszek powietrznych itd.

>>> Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Warszawie: Gdzie się leczyć w razie nagłej choroby? Sprawdź nową listę placówek! [ADRESY, TELEFONY]

Informacje zostaną przekazane, nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny. eCall można również aktywować ręcznie, co umożliwi zawiadomienie CPR chociażby świadkowi wypadku, czy też przytomnej osobie znajdującej się w pojeździe.

Jednak awaryjnego połączenia nie nawiążemy ze wszystkich samochodów, dotyczy to tylko wybranych marek i modeli (wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony). Nie we wszystkich system eCall jest wyposażeniem standardowym. W niektórych przypadkach trzeba będzie dopłacić. W krajach UE, w których system już jest wdrożony koszt wprowadzenia to około 100 euro.

W Polsce przymierzano się do tego już w październiku ubiegłego roku. Wówczas system informatyczny CPR został przystosowany do zgłoszeń eCall. W Polsce obsługa realizowana jest przez numer 112.

W każdym województwie jest jedno CPR. Wyjątkiem jest województwo mazowieckie - u nas Centra są dwa.

Czytaj też: Wyciągnęli z samochodu i zakneblowali. Film z zatrzymania agenta CIA Leszka Chrósta przez SB [WIDEO]

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki