Lista 139 inwestycji, które mają zostać zrealizowane na Mazowszu z unijnych pieniędzy w ciągu najbliższych ośmiu lat, jest już gotowa. A pierwsza transza funduszy popłynie z Brukseli jeszcze w tym roku. Załapie się na nią sześć nowych stacji II linii metra (po trzy w stronę Bemowa i Bródna), których wykonawców właśnie szuka ratusz. Na rozbudowę II linii od ronda Daszyńskiego do stacji Powstańców Śląskich oraz od Dworca Wileńskiego do stacji Bródno stolica dostanie 8 mld zł. Kolejne prawie 2 mld zł ma pójść na zakup nowych tramwajów i autobusów oraz budowę nowych tras tramwajowych na Gocław i Wilanów.
Na stołecznej liście są też inwestycje drogowe: obwodnica Śródmieścia, modernizacja Marsa i Żołnierskiej, a także przebudowa Wału Miedzeszyńskiego. Ale nie tylko - z europejskiej kasy sfinansowane ma zostać utworzenie oddziału ratunkowego w szpitalu w Międzylesiu, budowa siedziby orkiestry Sinfonia Varsovia, rozbudowa wydziału rzeźby Akademii Sztuk Pięknych, modernizacja hali lekkoatletycznej Akademii Wychowania Fizycznego czy rozbudowa Centrum Nauki Kopernik o laboratorium edukacyjne.
Unia dołoży na obwodnicę!
Z unijnego finansowania skorzystają też województwo mazowieckie, kolejarze i drogowcy. Pieniądze pójdą na przebudowę dróg wojewódzkich, rozbudowę trasy S2 od Puławskiej do Lubelskiej, zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich, modernizację linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia oraz budowę elektrociepłowni w Pruszkowie.
Ostateczna lista inwestycji ma być zatwierdzona po pierwszym kwartale roku. Mimo to, jak przekonuje wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za unijne fundusze, niektóre przedsięwzięcia dofinansowanie mają już w kieszeni. - To przede wszystkim budowa kolejnych stacji II linii metra, a także budowa ścieżek rowerowych oraz parkingów w systemie Park & Ride - zdradza "Super Expressowi" Michał Olszewski (38 l.), wiceprezydent Warszawy.
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail