Varsovia już wozi pasażerów
W piątek, 28 października, Varsovia wyruszyła w swój pierwszy kurs z pasażerami. Około 10.30 nowoczesny pociąg wyprodukowany przez czeską Skodę, wjechał na stację Kabaty. Zanim to nastąpiło prezydent Rafał Trzaskowski uroczyście zainaugurował przejazd podczas konferencji prasowej na Stacji Techniczno-Postojowej. Towarzyszyła mu autorka nazwy nowych pociągów – poetka, autorka tekstów i malarka Grażyna Szałkowska. To właśnie jej propozycja najbardziej spodobała się warszawiakom, którzy głosowali na Varsovię w konkursie ogłoszonym przez warszawskie metro. Inaugurujący przejazd odbyła z nimi również rodzina Stolzenburgów, która wylicytowała go na aukcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Była to dwójka rodziców i 5-letni Tymek, który choć trochę zawstydzony obiektywami aparatów i kamer, był bardzo szczęśliwy z obecności w wielkim hangarze wypełnionym pociągami. - Dzisiejszy przejazd był wyjątkowy również dlatego, że właśnie w ten sposób wspomogliśmy diagnostykę i leczenie wzroku u dzieci – powiedział prezydent Warszawy.
37 nowych składów od Skody
Docelowo w tunelach warszawskiego metra ma jeździć 37 nowych pociągów Skoda Varsovia. Są przygotowywane do kursowania na obu liniach, na początku będą jednak kierowane na M2. Umowa z firmą Skoda Transportation została podpisana w styczniu 2020 roku. Kontrakt został dofinansowany z europejskich funduszy. W sumie za ponad 1,3 mld zł Warszawa kupiła 37 składów. Zostały one zaprojektowane specjalnie dla stolicy.
Wszystkie składy będą w Warszawie do końca 2023 roku
Varsovia jest energooszczędna. Każdy skład – liczący 6 wagonów – ma długość niemal 120 m i może pomieścić do 1500 osób. Pasażerowie mogą się swobodnie poruszać między wagonami – podobnie jak w zakupionych kilka lat wcześniej pociągach Siemens Inspiro. Maksymalna prędkość nowych pojazdów wynosi 90 km/h. Varsovia dostosowana jest do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wózków dziecięcych i rowerów. Została również wyposażona w monitoring i ekrany systemu informacji pasażerskiej – informujące m.in. o szczegółach przejazdu. Kolejne pociągi pojawią się w tunelach warszawskiego metra już w najbliższych tygodniach. Ostatni skład ma wyjechać do końca 2023 roku.