Warszawa zmienia się na każdym kroku, by stać się miastem jeszcze bardziej bezpiecznym i przyjaznym mieszkańcom. W stolicy jest niemal 850 skrzyżowań i przejść dla pieszych wyposażonych w sygnalizację świetlną. Warto dodać, że ponad 570 z nich (oprócz tych najstarszych instalacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne, które dostosowują długość trwania zielonego światła do natężenia ruchu.
NIE PRZEGAP: Trzaskowski szykuje Kaczyńskiemu wielkie zmiany. Pod jego oknem stanie TO. Prezes może się załamać [ZDJĘCIA]
Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że w tym roku zmodernizowane zostaną sygnalizacje świetlne w kolejnych 18 lokalizacjach.
- Dotychczas w umowach na ich konserwację standardem była tylko wymiana zużytego okablowania, masztów, sygnalizatorów czy sterowników. W 2020 r., dzięki podpisaniu nowej umowy z firmami Traffic Polska i Sprint, zakres prac w ramach bieżącego utrzymania uległ rozszerzeniu. Przewidziane do konserwacji światła modernizujemy, np. poprzez wyposażanie ich w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów. Dzięki temu działamy wyprzedzająco, remontując stare sygnalizacje, zanim dojdzie do awarii - tłumaczy ZDM.
Pierwsze prace już się rozpoczęły. Są one prowadzone na dwóch skrzyżowaniach ul. Wołoskiej – z ulicami Dąbrowskiego i Madalińskiego. W tym roku warszawiacy mogą spodziewać się jeszcze modernizacji sygnalizacji świetlnych w następujących lokalizacjach:
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Niskiej
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Wolność
- skrzyżowanie ul. Jagiellońskiej i pl. Hallera
- skrzyżowanie ulic Płochocińskiej i Kobiałka
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Wersalskiej
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Fieldorfa „Nila”
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Afrykańskiej
- przejście dla pieszych przez Al. Jerozolimskie na wysokości ul. Bodycha
- skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Starodęby
- przejście dla pieszych przez ul. Trakt Lubelski na wysokości przystanku Zerzeń
- przejście dla pieszych przez ul. Księcia Ziemowita przy ul. Mieszka I
- przejście dla pieszych przez ul. Patriotów na wysokości ul. Lawinowej
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Bronowskiej
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Kadetów
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości ul. Ateńskiej
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości Basenów Kora
To jednak nie koniec zmian związanych z sygnalizacjami świetlnymi w Warszawie. Jedną z ważniejszych inwestycji jest przebudowa świateł na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Ryżowej. - Są one przestarzałe, ich stan techniczny również pozostawia wiele do życzenia. To wpływa na poziom bezpieczeństwa, który podniesie się po zakończeniu inwestycji – obecnie sprawdzamy oferty, które w przetargu nadesłały cztery firmy zainteresowane podjęciem prac. Te powinny ruszyć jeszcze wiosną - wyjaśnia ZDM.
ZOBACZ TEŻ: Afera w policji w Pruszkowie! Policjant uderzył w samochód i zwiał poszkodowanemu
Przebudowę przejdą też światła na skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ulicami Surowieckiego i Bartoka, jak również te na skrzyżowaniu al. Wilanowskiej i ul. Kosiarzy. W stolicy pojawią się również zupełnie nowe światła. Zostaną one postawione głównie na dużych, ruchliwych trasach o dwóch pasach ruchu. Na liście są m.in. przejścia przez Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej), Kondratowicza (przy Blokowej) oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi). Sygnalizacja ma stanąć też u zbiegu ulic Lazurowej i Dywizjonu 303.
- Cały czas pracujemy nad włączeniem kolejnych sygnalizacji do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (ZSZR). W tym roku chcemy go rozszerzyć o rondo Dmowskiego i cztery nowe naziemne przejścia dla pieszych, które przy nim powstaną. Pracujemy również nad podpięciem do niego 14 skrzyżowań w ciągu al. Niepodległości - podaje ZDM.
W 2020 r. w poczet ZSZR weszło dodatkowych 15 skrzyżowań. Obecnie system obejmuje ich łącznie 382.