Warszawa. Podziemny tunel dla tramwajów na Ochocie. Ruszył przetarg
O otwarciu przetargu na pierwszą tego typu inwestycję w stolicy ratusz powiadomił w piątek, 17 marca. - Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę pierwszej w stolicy podziemnej trasy tramwajowej. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Prace rozpoczną się w przyszłym roku – chwalą się tramwajarze. Jak czytamy w komunikacie nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.
Wyjazd z tunelu ma się znajdować między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. przy ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy. Tam tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Tramwaje Warszawskie chwalą się, że przystanek będzie wyglądał prawie jak metro. Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu – informują urzędnicy.
Zwycięzca przetargu będzie miał nieco ponad dwa lata na wykonanie prac. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to podziemnym tramwajem pojedziemy już w 2026 r. Miasto wyda na ten cel ok. 224 mln zł.