Projekt i budowa zabytkowej lokomotywowni „Olszynka Grochowska”
Lokomotywownia została zbudowana na terenie stacji Grochów w trakcie elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Budynek zaprojektowany na zlecenie Ministerstwa komunikacji przez Biuro Projektów i Studiów PKP miał obsługiwać cztery tory postojowe do bieżącej konserwacji elektrowozów i zaplecze administracyjno-techniczne. Cały projekt został opracowany przez inż. Wacława Żenczykowskiego. Budowa obiektu została zakończona pod koniec 1938 roku.
Podczas drugiej wojny światowej budynek, pomimo zniszczeń, był użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. Sam teren stacji postojowej Grochów nie został aż tak bardzo dotknięty wojenną destrukcją Warszawy.
Obecnie budynek hali lokomotywowni „Olszynka Grochowska” wykorzystywany jest do obsługi lokomotyw elektrycznych, głównie składów pospiesznych.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kolejarze zabiorą mieszkańcom jedyne dojście do rezerwatu. Nie ma pieniędzy na tunel pod torami
Polecany artykuł:
Nowatorski projekt obiektu kolejowego
Budynek hali lokomotywowni jest przykładem obiektu kolejowego zbudowanego według nowatorskiego projektu. Konstrukcja dachu oparta jest na 22 słupach, które zostały pokryte nowoczesnym sklepieniem beczułkowym.
– Budowa hali była jednocześnie świadectwem rozwoju technicznego II Rzeczypospolitej oraz dokumentem modernizacji infrastruktury kolejowej okresu międzywojennego z zastosowaniem najnowszych rozwiązań technicznych (elektryfikacja ruchu kolejowego, wprowadzenie nowych konstrukcji żelbetowych). Nośnikiem wartości zabytkowych jest również oryginalna bryła budynku łącząca nowatorskie rozwiązane technologiczne z estetyką architektury modernistycznej, zachowany w dużym stopniu oryginalny wystrój oraz układ funkcjonalno-przestrzenny – przekazywał w rozmowie z Polską Agencją Prasową Mazowiecki Konserwator Zabytków prof. Jakub Lewicki.
– Jest to jednocześnie rzadki przykład obiektu tego typu, jedna z najstarszych, trwale użytkowanych lokomotywowni na terenie Warszawy, która przetrwała w dobrym stanie II wojnę światową oraz uniknęła współczesnych modernizacji – skwitował.