Jak wypadł test systemu alarmowego? Mieszkańcy: „Ledwo było słychać!”
W stolicy od poniedziałku (7 października) trwa Tydzień Bezpieczeństwa. Każdy dzień poświęcony jest innej tematyce. W środę służby testowały miejski system alarmowania ludności. – Tą akcją sprawdzimy czy dźwięk syren alarmowych dociera do wszystkich miejsc w stolicy, sprawdzimy też jak szybko pojawiają się komunikaty w mediach i zbadamy skuteczność poszczególnych kanałów dotarcia do mieszkańców – mówiła rzeczniczka ratusza Monika Beuth. O godz. 11 przez trzy minuty wyły syreny. O 12 słychać je było po raz kolejny. Ale czy wszędzie?
Do naszej redakcji spływały na bieżąco informacje od Czytelników. Wnioski nie są pokrzepiające. Miażdżąca większość osób w zamkniętych pomieszczeniach ledwo słyszała dźwięk alarmu albo nie słyszała go wcale! W ścisłym centrum Warszawy w okolicach Dworca Centralnego syreny alarmowe były słabo słyszalne w mieszkaniach i biurach. Osoby starsze miały też problem z ich usłyszeniem przy ul. Bartyckiej.
Tak samo było w okolicy Filtrów na Ochocie, Potoku Bielańskiego oraz ronda Starzyńskiego na Pradze. – Zgłaszam, że w rejonie ul. Belwederskiej na granicy Mokotowa i Śródmieścia praktycznie nie było słychać z syren sygnału alarmowego o godz. 11.00. Sygnał o 12.00 był także słabo słyszalny i to dopiero przy otwartym oknie, gdyż dochodził tylko z daleka, z innych rejonów miasta, a nie z lokalnych syren – napisała do nas pani Anna.
– Na ulicy Zabranieckiej 8 na Targówku sygnał w ogóle nie był słyszalny w pomieszczeniach przy pracujących maszynach, sygnału odwołującego już nasłuchiwaliśmy. Był ledwo słyszalny – mogliśmy przeczytać w wiadomości od pani Eweliny.
Co teraz można z tym zrobić? – Jeśli nie słyszałeś/aś sygnału lub był on zbyt cichy, daj nam znać na specjalnej stronie Warszawa19115: https://warszawa19115.pl/syreny-alarmowe – napisał na platformie X prezydent Rafał Trzaskowski.
My również zachęcamy do zgłaszania miejsc, w których alarm nie był wystarczająco głośny. Zgłoszeń można dokonać też przez aplikację Warszawa 19115 - zakładka Usługi - Odsłuchaj alarmy - Zgłoś jakość alarmu. Można również wysłać email na adres [email protected] lub zadzwonić pod numer 19115.