Wczoraj stołeczni urzędnicy oficjalnie zainaugurowali funkcjonowanie specjalnego numeru interwencyjnego, reklamując go: "Jeden numer - tysiąc spraw". To pierwszy na taką skalę projekt w Polsce, podpatrzony m.in. w Berlinie, Londynie czy Nowym Jorku. - Powstał m.in. po to, by odciążyć numer 112, który ma służyć głównie zawiadomieniom związanym z bezpieczeństwem czy sytuacjami kryzysowymi, ale także skoordynować kilkanaście telefonów alarmowych, pod które dzwoniło się dotychczas - wyjaśnia sekretarz miasta Marcin Wojdat.
Patrz też: Warszawa: Wskaż trasy dla rowerów
Przez kilka tygodni trwały testy. Teraz Centrum Komunikacji z Mieszkańcami przy ul. Dzielnej zaczyna działać pełną parą, czyli całą dobę, 7 dni w tygodniu. Blisko 50 pracowników odbiera telefony i e-maile od warszawiaków, którzy zgłaszać mogą wszelkie kwestie dotyczące funkcjonowania miasta. Stamtąd interwencja kierowana jest do odpowiedniej instytucji, np. Zarządu Dróg Miejskich, zarządu transportu, wodociągów czy przedsiębiorstwa oczyszczania.
Dzwoniąc pod nr 19 115, mieszkańcy mogą nie tylko poskarżyć się, że coś źle działa, ale także uzyskać informację na temat funkcjonowania urzędu i jego komórek. Wczoraj na przykład pracownicy byli pytani m.in. o to, jakie dokumenty są potrzebne do wymiany dowodu osobistego, jak dojechać z Odyńca do al. Jana Pawła, otrzymali też sygnał o nieodebranych śmieciach z kontenerów pod blokiem. Sygnały można zgłaszać na infolinię, ale także przez samoobsługowy portal www.warszawa19115.pl oraz dzięki aplikacji w telefonie komórkowym. Na razie działa tylko w systemie Android (link w Google Play), ale będzie też dostępna też na Windows Phone i na iPhone'y.