Barokowy kościół pw. Wniebowzięcia N.M.P. i św. Józefa Oblubieńca przy Krakowskim Przedmieściu jest jednym z nilicznych w stolicy, który nie został zniszczony podczas II wojny światowej. Zachowała się zarówno oryginalna architektura, jak i wystrój wnętrza. - Na tle warszawskich zabytków sakralnych, wyposażenie kościoła seminaryjnego posiada wysokie walory artystyczne – czytamy na stronie internetowej Stołecznego Konserwatora Zabytków.
Warszawa: Gigantyczny baner Greenpeace. Kpią z ministra który pokonał koronawirusa
Przez lata w świątyni prowadzone były prace konserwatorskie, dzięki którym dobry stan i urodę odzyskały sztukaterie i malowidła w prezbiterium, elewacja i ołtarz główny. W przeciągu jedenastu lat miasto przekazało na te prace ponad 3,7 mln zł.
Końca potrzebnych prac w świątyni jednak nie widać. W tym roku konserwatorzy zajmą się dwoma ołtarzami bocznymi: Matki Bożej Różańcowej i Imienia Jezus. Na prace pozłotnicze tych ołtarzy miasto przekazało dotację w wysokości 200 tys. zł. Ostatnia konserwacja tych elementów była prowadzona około 150 lat temu.
Warszawa: Na Pradze-Południe stanęła stacja pomiaru jakości powietrza za 350 tys. zł
Na powierzchni ołtarzy znajdowało się kilka warstw farby olejnej, a elementy złocone były pokryte wtórnie pastami i lakierami, które tylko z daleka mogły dawać łudzący efekt złocenia. Wszystkie te nieprawidłowe działania doprowadziły do licznych spękań, odspojeń, ubytków gruntów.
Po wstępnym oczyszczeniu ołtarzy, należało wymontować obrazy, zdemontować poszczególne rzeźby, detale architektoniczne, a na końcu elementy konstrukcyjne. Wszystkie elementy drewniane poddano dezynfekcji i dezynsekcji w specjalnych komorach foliowych. Niektóre części wymagały wzmocnienia oraz uzupełnienia kitami lub flekami. Następnie usunięto wtórne przemalowania, złocenia i warstwy zabezpieczające. Prace te wykonano w ubiegłych latach.
W tym roku, dzięki dofinansowaniu miasta można było przystąpić do odtwarzania złoceń. Jest to jedna z najkosztowniejszych czynności przy konserwacji tego zabytku. Założeniem programu prac konserwatorskich było usunięcie wtórnych warstw aż do pierwotnych złoceń i polichromii. Zabieg ten pozwoli na wyeksponowanie oryginalnej powierzchni i przywrócenie estetycznych walorów zabytku. Przed wykonaniem nowych złoceń najpierw należy odtworzyć grunty. Następnie nakładane jest 24-karatowe złoto płatkowe na poler i mat. Ostatnim etapem prac będzie składanie elementów ołtarzy w dotychczasowych miejscach w kościele.
Warszawa: O KROK od tragedii! Z OGROMNYM NOŻEM rzucił się na policjanta!
Osobno prowadzona jest konserwacja obrazów olejnych – czyszczenie, usunięcie przemalowań i sczerniałych werniksów, wykonanie nowych krosien, na których rozpięte są obrazy, wzmocnienie płótna, uzupełnienie ubytków, rekonstrukcja warstwy malarskiej i zabezpieczenie przez położenie nowego werniksu. Ten zakres nie podlega tegorocznej dotacji.
Ze względu na bardzo wysoki koszt tych prac, wszystkie zabiegi konserwatorskie musiały być rozłożone na lata.
PRZERAŻAJĄCY widok! W McDonaldzie pod Warszawą sufit SPADŁ na LUDZI!
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj.