Problemy kadrowe z kierowcami w Warszawie
- Są dwa kluczowe powody podjęcia takiej decyzji. Po pierwsze analiza wykorzystania transportu publicznego, a drugi powód, o którym mówimy głośno i nie dotyczy tylko Warszawy, to problemy kadrowe z kierowcami - zaznaczyła dyrektor ZTM. Dodała, że do podobnych działań zostały też zmuszone inne duże miasta. - To, że nasi operatorzy i spółka miejska naprawdę robią wszystko, co mogą, żeby wyjeżdżać i wakacyjnie i powakacyjnie to wielkie podziękowania dla nich, że dają radę - dodała dyrektor Strzegowska. Zaznaczyła, że spółki prowadzą same kampanie i zachęty do tego, żeby zostać kierowcą zawodowym. ZTM rozpoczął z urzędem pracy taką kampanię. Można właśnie przez UP zapisać się na kurs, który zostanie sfinansowany przez urząd. Problemem jest jednak to, że brakuje nowych, młodych kierowców, a proces rekrutacji jest długi.
Rozwiązania ZTM na braki kadrowe wśród kierowców
Kolejnym rozwiązaniem wprowadzonym przez ZTM w momencie, kiedy operator ma problem z obsadą danej linii czy kursu, jest wykorzystanie pracownika nadzoru ruchu. - Instruktor pracujący u przewoźnika ma obowiązek posiadać zawodowe prawo jazdy kategorii D, by w ekstremalnych sytuacjach podmienić kierowcę. I to się rzeczywiście przydaje - stwierdziła Katarzyna Strzegowska. - Rozpoczynamy też dużą inwestycję dotyczącą tramwaju na Wilanów, która spowoduje duże zmiany w układzie drogowym i staramy się robić wszystko, żeby był tam priorytet dla transportu miejskiego. Musimy ciężar tramwajowy przenieść na trakcję autobusową. To wygeneruje zaangażowanie sporej liczny autobusów i pracowników - powiedziała dyrektor ZTM.
1400 autobusów na ulicach stolicy od września
- Od września 2022 roku na ulicach będzie około 1400 autobusów. Natomiast w wakacje jest ich około 1300, a w szczycie przewozów - 1500. Te 100 autobusów to blisko 300 kierowców - mówi dyrektor ZTM. - Linie, których rozkłady zostały poddane korekcie, wybrano na podstawie analizy napełnień, tj. liczby pasażerów oraz okresów największego zainteresowania przejazdami. Na bazie obserwacji robimy pewne zmiany na stałe wymagające od nas dodatkowego taboru w stosunku do okresu sprzed wakacji. Taką linią jest chociażby 719 dowożąca pasażerów do metra z rejonów podmiejskich, linie 739 i 150, na które wracają kursy typowo szkolne. Wprowadzamy na Aleję Polski Walczącej dodatkową linię 159, bo rozwój osiedli w rejonie tego wymaga, a co za tym idzie 107 wydłużamy do EC Siekierki. Zmieniamy też 121 wydłużając ją na Nowe Bemowo - przekazał kierownik działu organizacji przewozów w ZTM, Paweł Mudant.