Autobusy na prąd i gaz

i

Autor: materiały prasowe

WARSZAWSKIE CZWARTKI. Autobusy na prąd i gaz

2015-09-24 2:00

Po ulicach Warszawy kursują już hybrydy, autobusy gazowe i elektryczne, które mniej zanieczyszczają środowisko. Miejskie Zakłady Autobusowe stawiają na prąd i gaz, sukcesywnie zastępując auta spalinowe pojazdami niskoemisyjnymi.

Od ponad dwóch miesięcy na reprezentacyjnym Trakcie Królewskim jeżdżą solarisy urbino 12 electric. Linię 222 obsługuje 10 autobusów, które pokonują w dzień powszedni ok. 1200 km.

Ekologiczne i oszczędne

Pojazdy wymagają oczywiście ładowania nocnego i doładowania w ciągu dnia. Elektrobusy Solarisa kosztowały prawie 22 mln zł, ale ich zakup kompensują niskie koszty eksploatacji. Do przejechania kilometra solaris Urbino 12 electric zużywa około 1,35 kWh energii. Przejazd 100 km kosztuje więc cztery razy mniej niż w przypadku klasycznego solarisa (który zużywa ok. 40 l ON na 100 km). Ale w tym przypadku najważniejsze jest to, że są ciche i nie wydzielają spalin.

Stolica pionierem

Warszawa jest drugim miastem w Polsce i Europie wykorzystującym innowacyjną technologię LNG do zasilania autobusów. Gazowe autobusy Solbusa (stolica kupiła 35 tego typu pojazdów wraz z dostawami paliwa na 10 lat za 114 mln zł) spełniają rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, a ich koszty eksploatacji są niższe od tradycyjnych wozów o ok. 35 proc. Korzyści przynosi także montaż paneli fotowoltaicznych. W fabryce w Bolechowie trwa właśnie produkcja 80 przegubowców, które będą pierwszymi autobusami wyposażonymi seryjnie w ogniwa. Panele stanowiące dodatkowe źródło prądu zasilą elektroniczne monitory, oświetlenie ledowe i biletomaty, dzięki czemu zużycie paliwa w tych pojazdach spadnie o kilka procent.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki