– „Masz prawo" to kampania informacyjna skierowana właściwie do wszystkich.
– Tak, bo każdy zawiera umowy kupna-sprzedaży. Konsumenci wiedzą, że mają prawa, ale gorzej jest z odpowiedzią, jakie to prawa. Postanowiliśmy więc przekazać jasne i krótkie informacje. Po pierwsze – zawarłeś umowę na pokazie, masz prawo od niej odstąpić bez podawania powodu w ciągu 14 dni; po drugie – zamówiłeś towar przez internet; też możesz zrezygnować z tego zakupu w ciągu 14 dni od jego otrzymania; po trzecie – jeśli poszedłeś do sklepu, to przed zakupem zapytaj sprzedawcę, czy będziesz miał prawo zwrócić lub wymienić towar, bowiem w sklepie stacjonarnym nie przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy.
– W jaki sposób możemy poinformować sprzedawcę o chęci odstąpienia od umowy?
– Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy złożyć na piśmie i przesłać sprzedawcy w ciągu 14 dni od zawarcia umowy lub od otrzymania towaru. Takie oświadczenie można napisać na formularzu otrzymanym od sprzedawcy, jak również samodzielnie.
– Czy to prawda, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niektórych rodzajów towarów?
– Tak, to prawda. Dotyczy to np. rzeczy nieprefabrykowanych, wykonanych na indywidualne zamówienie konsumenta, towarów w zapieczętowanym opakowaniu, po otwarciu którego nie można ich zwrócić ze względów higienicznych.
– Do rzecznika zgłasza się konsument, twierdząc, że przysługujące mu prawa nie są respektowane. Jakie działania podejmuje rzecznik?
– Informujemy go, jakie ma prawa, a także jakie powinności w konkretnej sprawie oraz, jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec niego. Radzimy, jak postępować w konkretnej sytuacji, np. pomagamy przygotować pismo reklamacyjne.
Dodatkowe informacje: konsument.um.warszawa.pl.