Trwa prawdziwy renesans komunikacji tramwajowej w Warszawie – remonty torowisk, przystanków i pętli, zakupy nowoczesnych tramwajów, priorytety przy przejeździe przez skrzyżowania – wszystko po to, aby komunikacją szynową jeździło się wygodniej i sprawniej. To zresztą trend europejski – sieci tramwajowe modernizują i rozwijają nie tylko polskie miasta (np. Kraków czy Wrocław), ale i europejskie, np. Berlin, Lyon, Nicea.
Tramwaj nie zanieczyszcza
Warszawa stawia na komunikację szynową – tramwaje są typowo miejskim środkiem transportu, wygodnym dla pasażerów i przyjaznym dla miasta. Nie emitują spalin, nowoczesne pojazdy jeżdżą szybko i cicho. Tramwaje poruszają się wydzielonymi korytarzami (w Warszawie tory w jezdni są wyjątkiem), rzadko więc stoją w drogowych korkach, a po wprowadzaniu priorytetów sprawniej przejeżdżają przez skrzyżowania. Zielone torowiska, czyli takie, gdzie wokół szyn rośnie trawa, są estetyczne i ciche. Nie bez znaczenia jest też specjalistycznie nazywana „zdolność przewozowa" – po prostu tramwaje przewożą dużą liczbę pasażerów.
WARSZAWA 2030 – wypełnij ankietęMieszkańcy stolicy współtworzą strategię rozwoju miasta do roku 2030. Jeszcze do 30 października można wypełniać ankietę na temat wizji Warszawy za 15 lat. Warszawiacy swoimi pomysłami mogą podzielić się na wiele sposobów. Jednym z nich jest wypełnienie ankiety dotyczącej wizji miasta. Specjalne kartki i tzw. Pudełka pomysłów, do których można wrzucać swoje odpowiedzi, znajdują się w warszawskich urzędach dzielnic, uczelniach, wybranych kawiarniach, a także w punktach obsługi pasażerów na wybranych stacjach metra. Lokalizacje miejsc, w których znajdują się pudełka, można znaleźć na stronie www.otwartawarszawa.pl. Ankiety można wypełnić również on-line na stronie www.2030.um.warszawa.pl. |
Dłuższe tory na Białołęce
Tramwaje Warszawskie sukcesywnie modernizują swoje szlaki – właśnie kończy się przebudowa trasy z Dworca Wileńskiego do pętli na Żeraniu Wschodnim. Nowe połączenia tramwajowe powstały w ostatnim czasie na Bemowie i Białołęce. I w tej ostatniej dzielnicy tramwajarze planują kolejną inwestycję – przedłużenie o kolejne dwa przystanki (ok. 1,5 km trasy) trasy od pętli Tarchomin Kościelny do Nowodworów. Ogłoszono już przetarg na wykonawcę prac – nowe torowisko powstanie w przyszłym roku. Będzie takie, jak na wcześniejszym odcinku – z wygodnymi platformami przystankowymi i trawą pomiędzy szynami. Tym razem jednak nie powstanie klasyczna pętla, będą jedynie rozjazdy do zmiany kierunku jazdy przez dwukierunkowe składy. Planowane jest bowiem dalsze wydłużenie trasy do Winnicy, gdzie będzie pętla.
Z Wilanowa do Śródmieścia i na Wolę
Tramwaje Warszawskie przygotowują także budowę liczącej 10 km trasy z Wilanowa do Dworca Zachodniego i połączenie jej z trasą na ul. M. Kasprzaka. Tramwaj pojedzie al. Rzeczpospolitej, Jana III Sobieskiego, Belwederską, Goworka, Puławską, Rakowiecką, Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tramwajarze zakładają budowę torów poza jezdnią i z jak największą możliwą długością trawiastego torowiska. Jak będzie przebiegała trasa, gdzie dokładnie będą przystanki, w jaki sposób tramwaj przejedzie na Wolę itp., pokaże zamówiona przez Tramwaje Warszawskie wielobranżowa koncepcja.
Sama budowa ma być prowadzona w kilku etapach w latach 2018–2020. Drugi duży projekt tramwajowy to szlak od al. J. Waszyngtona do Trasy Siekierkowskiej. Tramwaj pojechałby od istniejącej dziś linii w al. J. Waszyngtona do ul. gen. T. Bora-Komorowskiego i dalej do pętli Gocław. Tramwaje Warszawskie pracują teraz nad wyborem dokładnego przebiegu trasy, budowę planują na lata 2018–2020. Tramwajarze planują także remonty, które poprawią komfort jazdy, m.in. w al. J. Waszyngtona, na ulicach Kijowskiej, Jagiellońskiej, Obozowej i budowę nowego torowiska w al. Wilanowskiej od ul. Marynarskiej do Puławskiej.
HANNA GRONKIEWICZ-WALTZ, PREZYDENT M.ST. WARSZAWY
Warszawa stawia na tramwaje
- Miasto już od kilku lat sukcesywnie rozbudowuje i unowocześnia istniejącą sieć połączeń tramwajowych i kupuje nowoczesny tabor do jej obsługi. Tramwaje mają wiele zalet – poruszają się w bezpiecznych, wydzielonych korytarzach, są ekologiczne (nie emitują spalin) i energooszczędne, punktualne oraz mogą zabrać znaczną liczbę pasażerów. Dzięki nowoczesnym, niskopodłogowym składom warszawskie tramwaje są przyjaznym środkiem transportu dla osób starszych i niepełnosprawnych czy rodziców podróżujących z dziećmi w wózkach.