W dużym mieście sprawność funkcjonowania transportu nie musi wiązać się z dużymi, kosztownymi inwestycjami infrastrukturalnymi. Problemy mogą być rozwiązywane także dzięki zmianom organizacji systemu transportowego i przyzwyczajeń jego użytkowników. Mieszkańcy coraz częściej zgłaszają oczekiwania dotyczące m.in. zapewnienia alternatywnych dla samochodu form odbywania podróży (np.komunikacja miejska, rower, pieszo), przekształcania ulic i placów dotychczas zawłaszczonych przez samochody, możliwości korzystania z otwartych, publicznych przestrzeni i aktywnego współuczestniczenia w życiu miasta.
Łatwiej dla wszystkich
Od wielu lat miasto sukcesywnie modernizuje swoją infrastrukturę, aby była bardziej dostosowana do potrzeb pieszych. Wszystkie nowe inwestycje są projektowane tak, aby nie stwarzały barier. Obniżone krawężniki, płytki sygnalizujące zbliżanie się do krawędzi chodnika itp. są standardem.
Podczas remontów i prac utrzymaniowych na ulicach i chodnikach obniżane są krawężniki przy przejściach dla pieszych, układane wygodniejsze betonowe płyty, a przy kładkach, wiaduktach i przejściach podziemnych montowane dźwigi. Wytyczane są nowe przejścia przez jezdnie, montowane azyle i progi zwalniające, które zwiększają bezpieczeństwo pieszych. Co roku z ulic znika kilkaset barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych.
Pod znakiem Veturilo
W ciągu dziesięciu lat Warszawa stała się miastem przyjaznym dla rowerzystów. Obecnie sieć rowerowa w stolicy ma już 469 km - w tym 378 km dróg dla rowerów, 58 km ciągów pieszo-rowerowych i 33 km pasów i kontrapasów rowerowych. I co ważne – ponad połowa z nich ma nawierzchnię asfaltową. W 2012 r. uruchomiono Warszawski Rower Publiczny. Veturilo błyskawicznie stało się jednym z najlepszych w Europie systemów wypożyczalni rowerów miejskich (206 stacji, ponad 3 tys. rowerów w tym tandemy i rowerki dziecięce). Rowery były wypożyczane ponad 7,5 miliona razy, a w systemie zarejestrowało się 410 tys. osób. W przyszłym roku system zostanie rozbudowany – będzie 300 stacji i 4300 rowerów.
Z niską podłogą, nowocześnie i ekologicznie
Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. To najczęściej wybierany środek transportu. Autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad miliard pasażerów rocznie! Dlatego miasto inwestuje w infrastrukturę i tabor, rozbudowuje metro i uruchamia nowe linie tramwajowe. W ciągu ostatnich dziesięciu lat na stołeczne ulice i tory wyjechało aż 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1067 niskopodłogowych autobusów (w tym 49 zasilanych paliwami alternatywnymi), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM.
Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, rośnie liczba niskopodłogowych tramwajów. Stolica inwestuje też w ekologiczny transport. Po ulicach jeżdżą już hybrydy, autobusy elektryczne i gazowe, a pociągi i tramwaje wykorzystują energię odzyskiwaną podczas hamowania. Do 2030 r. liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym zostanie zmniejszona o połowę.
Przesiądź się do komunikacji
Miasto sięgnęło po narzędzia zachęcające kierowców do pozostawienia aut i przesiadki do komunikacji miejskiej. Na obrzeżach stolicy, w pobliżu stacji metra, ważnych węzłów przesiadkowych i przystanków kolejowych uruchomiono 14 parkingów Parkuj i Jedź, które oferują 4240 miejsc parkingowych dla samochodów i 652 dla rowerów. Można na nich pozostawić bezpłatnie samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską. Pod koniec 2013 r. w stolicy wprowadzono tzw. Kartę warszawiaka i Kartę młodego warszawiaka, czyli specjalne ulgi na bilety komunikacji miejskiej dla osób mieszkających i płacących podatek PIT w Warszawie. Mieszkańcy aż kilkudziesięciu podwarszawskich miejscowości mogą podróżować pociągami i komunikacja miejską w Warszawie z jednym biletem. Na terenie gmin ościennych, dzięki podpisanym porozumieniom, uruchamiane są także lokalne linie dowozowe do stacji czyli e-Lki.