Każdy wyborca może głosować w wybranym przez siebie obwodzie głosowania na obszarze gminy, w której stale zamieszkuje lub w której będzie czasowo przebywał w dniu wyborów - jeżeli dopisze się do spisu wyborców. Dotyczy to także osób bez stałego zameldowania.
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców może złożyć każdy obywatel, który spełnia poniższe warunki:
- ma skończone 18 lat,
- ma prawa wyborcze,
- chce głosować w innym obwodzie głosowania gminy, gdzie mieszka na stałe,
- chce głosować w miejscowości, w której będzie czasowo przebywać w dniu wyborów,
- nigdzie nie mieszka, ale przebywa w gminie, w której chce głosować.
Kto zastąpi Trzaskowskiego, jeśli wygra wybory prezydenckie?
Wypełniony wniosek o dopisanie do spisu wyborców należy złożyć najpóźniej 5 dni przed wyborami w Delegaturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich - w dzielnicy, w której chce się głosować. Można to zrobić osobiście lub przekazać za pośrednictwem innej osoby, poczty lub kuriera np. do biura podawczego urzędu. Uwaga - datą złożenia wniosku jest data wpływu wniosku do urzędu, a nie data jego nadania.
Wniosek można również przesłać w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy ePUAP (ważne są tylko wnioski podpisane - podpisem użytkownika, posiadającego profil zaufany platformy ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym). Niedopuszczalne jest przesyłanie dokumentów w formie kserokopii lub skanu za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
- Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje imiona, nazwisko, obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy.
- Dokument potwierdzający fakt zamieszkania w Warszawie.
Przykładowe dokumenty potwierdzające to:
- oświadczenia właściciela lokalu,
- umowa najmu/użyczenia lokalu,
- jeśli płacisz podatki w Warszawie – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) - jeśli złożyłeś PIT przez Internet),
- rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
- umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
- umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres lokalu w Warszawie, w którym mieszkasz,
- jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz:
- przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postępowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
- jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu. Jeśli podasz numer księgi wieczystej znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.
Rafał Trzaskowski mówi w wywiadzie o związkach partnerskich i aborcji!
Prezydent m.st. Warszawy przed wydaniem decyzji jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Warszawy.
Po dopisaniu się do spisu wyborców wyborca zostanie skreślony ze spisu wyborców w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.
Wniosek o dopisanie do spisu wyborców dotyczy również ponownego głosowania w wyborach na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Szczegółowe informacje na temat wyborów znajdują się na stronie: www.wybory.um.warszawa.pl.
To już kolejna awaria sieci UPC! Warszawa i inne miasta nie mają dostępu do internetu!
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj