WYKOPY NA WILEŃSKIM - zdjęcia: Powstał wielki krater

2011-11-03 20:15

Mieszkańcy Pragi każdego dnia obserwują gigantyczny krater na placu Wileńskim. Kopią go budowniczowie II linii metra. Od soboty trwa tam wyburzanie przejścia podziemnego, które do tej pory zajmowali kupcy. Nim jednak zaczną się prawdziwe wykopy, robotnicy muszą usunąć wszystkie instalacje gazowe, ciepłownicze, wodociągowe, a także przewody telekomunikacyjne, które kolidują z budową.

Budowa podziemnej kolejki powoli nabiera rozpędu. "Super Express" podpatrzył, więc jak postępują prace. - Są to działania standardowe - zapewnia Mateusz Witczyński (25 l.), rzecznik konsorcjum AGP budującego II linię metra. I po chwili dodaje: - To ważne, bo za chwilę rozpocznie się tu tzw. wykop wstępny, głęboki na około dwa, trzy metry, dzięki czemu będziemy mogli się zapoznać ze stanem gleby. Potem pojawi się tu platforma dla maszyn.

Olbrzymie wykopy na Pradze

Wykop, który wykonają maszyny, będzie głęboki aż na 23 metry. Sama stacja metra będzie się jednak znajdowała na głębokości 13 metrów. - Jest duże prawdopodobieństwo, że jeszcze w tym roku zaczną się prace przy budowie ścian szczelinowych, które zabezpieczą ziemię przed osunięciem i umożliwią wydobycie gleby - dodaje Witczyński.

Mimo że budowa na skrzyżowaniu Alei Solidarności z  ulicą Targową jest osłonięta, wystarczy wspiąć się na palce, by przyjrzeć się pracom. Ciekawskich nie brakuje, tłumy gapiów uważnie śledzą każdy ruch robotników, i to codziennie.

.

- Niesamowite, jak to wszystko wygląda. Dobrze, że coś zaczęło się tu dziać. Widać, że robotnicy pracują cały czas. Gdy będzie tu już metro, poruszanie się po mieście będzie dużo łatwiejsze, niż teraz. Bo na razie komunikacją ciężko się porusza po mieście - mówi Andrzej Chełmstowski (27 l.), mieszkaniec Pragi-Północ. - Jeszcze niedawno były tu przejścia, a teraz jest olbrzymia dziura w ziemi - dodaje Katarzyna Kucz (47 l.), inna mieszkanka Pragi.

Zakończenie prac

- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2013 roku w tym miejscu pojawią się już wyjścia dla wysiadających z II linii metra - jedno przy Dworcu Wileńskim, a drugie przy poczcie i kolejne na perony jeżdżących Targową tramwajów - opowiada Mateusz Witczyński. - Natomiast pod ziemią znajdzie się antresola, którą podróżni będą mogli dojść na stacje - tłumaczy

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki