Budując trasę tramwajową wytną drzewa
"Na całym odcinku inwestycji o długości 7,5 km trzeba usunąć 179 drzew znajdujących się w pasie pomiędzy jezdniami, gdzie będą biegły tory tramwajowe. Liczba pozostałych drzew do usunięcia to 195. Mimo zmniejszenia liczby pasów, po których poruszają się auta z trzech do dwóch, kolidują one z rozsuniętymi na tory jezdniami" - przekazał PAP Maciej Dutkiewicz rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Nie przegap: Drzwi starego tramwaju przycięły kobiecą torebkę. Nie zadziałały czujniki, motorniczy nie zareagował. "Śmierć czterolatka niczego ich nie nauczyła"
Wyjaśnił też, że budowa trasy tramwajowej do Wilanowa nie oznacza mniej zieleni w okolicy. Zastosowana zostanie bowiem technologia zielonych torów. Tory o łącznej długości 9100 metrów zostaną obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Dodatkowo na dziewięciu peronach pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach i przy jezdniach tramwajarze posadzą lipy i platany.
"Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane" - podkreślił Dutkiewicz. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa. "Specjalnie formowana korona wpasuje się pomiędzy przestrzenią przeznaczoną dla tramwajów i aut. Będzie wymagała regularnego przycinania" - zaznaczył. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach. W kilku miejscach projektanci zieleni zaplanowali nawet potrójne szpalery drzew wzdłuż torów i jezdni.
Zobacz też: Warszawa: Tramwaj zabił czteroletniego chłopca. Motorniczy nadal nie został przesłuchany
Łącznie, w ramach budowy trasy tramwaju do Wilanowa zostaną posadzone 624 nowe drzewa. Będą to Lipy holenderskie, Lipy drobnolistne, Platany klonolistne, Wiśnie piłkowane, Klony polne i Dęby szypułkowe.
"Wykonawca inwestycji - firma Budimex - organizuje akcję, która pozwoli zasadzić jeszcze więcej drzew, głównie na terenach prywatnych, należących też do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni" - powiedział rzecznik Tramwajów Warszawskich. Do programu "Posadź drzewo" będzie mógł zgłosić się każdy, kto chciałby posadzić nowe drzewa na Mokotowie albo w Wilanowie. Trzeba będzie spełnić określone wymagania dotyczące praw do terenu, gdzie mają się pojawić nowe drzewa. "Przygotowanych będzie 400 dodatkowych sadzonek, co oznacza, że budowie tramwaju do Wilanowa będzie towarzyszyło posadzenie łącznie ponad 1000 drzew" - podkreślił rzecznik.
Co jeszcze zmieni budowa trasy tramwajowej do Wilanowa?
Inwestycja spowoduje też zwężenie ulic. Kierowcy na dolnym Mokotowie będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Trzeci pas, obecnie przeznaczony dla autobusów, zostanie na odcinku od ul. Spacerowej do ul. van Beethovena zastąpiony wspólnym pasem tramwajowo-autobusowym. Wzdłuż torów powstaną także drogi dla rowerów i nowe chodniki. Zamiast dotychczasowych czterech kładek nad ul. Sobieskiego pojawią się przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów w poziomie jezdni z sygnalizacją świetlną.