WARSZAWA: Zabraknie pieniędzy na metro?

2012-08-18 3:30

Budowa drugiej linii metra może się okazać spektakularną klęską. Jeśli inwestycja nie zakończy się w planowanym czasie, stolica straci dofinansowanie z Unii Europejskiej, czyli niemal połowę kwoty przeznaczonej na budowę centralnego odcinka drugiej nitki podziemnej kolejki.

Na budowę II linii metra przeznaczono 5,5 mld zł, z czego 2, 8 mld zł pochodzi z Unii Europejskiej. Dotacja z UE zobowiązuje miasto do wykonania inwestycji do końca 2013 roku i zakłada, że jeżeli będzie miała opóźnienie, pieniądze przepadną. Dlatego urzędnicy robią co mogą, by zakończyć ją w terminie.

- Chcemy się spotkać z przedstawicielami UE i porozmawiać o ewentualnych problemach i zmianach w dokumentacji - mówił Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Urzędnicy w nieoficjalnych rozmowach nie ukrywają jednak, że katastrofa na stacji Powiśle mocno odbije się na terminie oddania podziemnej kolejki. Już teraz mówi się o nawet rocznym opóźnieniu. Tym bardziej że nie wiadomo jeszcze, jakie są zniszczenia na zalanej wodą stacji. - Wyniki ekspertyz poznamy najwcześniej za dwa tygodnie. Dopiero kiedy dowiemy się, jakie są straty, będziemy mogli planować dalsze działania - tłumaczy Mateusz Wilczyński (26 l.), rzecznik prasowy wykonawcy AGP Metro.

Budowniczowie mają jednak pomysł, jak ograniczyć opóźnienie. - Rozważamy wszystkie możliwe warianty, w tym ten, aby rozpocząć drążenie tuneli od strony Pragi - mówi prezes Lejk. To oznaczałoby, że tarcze Wisła I i Wisła II wystartują ze stacji Dworzec Wileński, a dokładnie z komory odstawczej za stacją. Jej konstrukcja jest już w stanie surowym.

Katastrofa na stacji Powiśle spowodowała ogromne utrudnienia dla kierowców. Do odwołania zamknięto tunel Wisłostrady, a kierowcy muszą jeździć objazdami.

Przewidywany harmonogram prac przy II linii metra

16-21/22 sierpnia - zalewanie budowanej stacji Powiśle, aż do poziomu wód gruntowych

Koniec sierpnia - do tego czasu eksperci chcą przeprowadzić badania stanu stacji Powiśle, by poznać przyczyny wycieku

Październik/listopad 2012 - tarcze Wisła 1 i Wisła 2 zaczną drążyć tunele pod dnem rzeki. W zależności od wyników badań zrobią to albo od stacji Powiśle, albo od praskiej strony Wisły

Październik 2013 - planowane zakończenie budowy centralnego odcinka II linii metra między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim

Zmiany w ruchu

Od 18 sierpnia do odwołania - obowiązuje objazd zamkniętego tunelu Wisłostrady w kierunku Żoliborza

Od 20 sierpnia do odwołania - obowiązuje objazd tunelu w kierunku Mokotowa

Ž26 sierpnia - otwarcie skrzyżowania al. Solidarności z ul. Targową

26 sierpnia - przywrócenie ruchu samochodów na moście Śląsko-Dąbrowskim

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki