Krajowa Izba Odwoławcza nakazała Miejskim Zakładom Autobusowym odrzucić ofertę hiszpańskiego producenta autobusów Irizar z powodów proceduralnych. To oznacza, że w przetargu na zakup 80 nowych elektrycznych autobusów na ulicach Warszawy nie zobaczymy pojazdów tej marki.
MZA pozyskało na ten cel dofinansowanie w wysokości ponad 236 milionów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Przetarg obejmował zakup 50 przegubowych autobusów oraz 30 standardowych pojazdów o długości 12 metrów. Oferta Irizara była najkorzystniejsza, jednak decyzja KIO zmusiła miejskiego przewoźnika do jej odrzucenia.
− Czekamy na pisemne uzasadnienie. Po jego uzyskaniu przystąpimy do ponownego rozpatrzenia ofert – powiedział rzecznik MZA, Adam Stawicki. W praktyce oznacza to, że największe szanse na wygraną ma teraz Solaris, który był jedynym konkurentem Irizara w przetargu na przegubowe autobusy.
Obecnie na ulicach stolicy jeździ już 12 nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12. Te pojazdy są niskopodłogowe i wyposażone w nowoczesne systemy, m.in. klimatyzację, monitoring, system zliczania pasażerów w czasie rzeczywistym oraz blokady alkoholowe dla kierowców. Mają również tapicerkę wykonaną ze skóry ekologicznej.
W ramach innych zamówień MZA zakupiło także 18 autobusów elektrycznych chińskiej marki Yutong, które już kursują po stolicy. W przeciwieństwie do pojazdów Solarisa, są one ładowane wyłącznie w zajezdniach, dzięki czemu mogą kursować przez cały dzień bez konieczności doładowywania.