PKS Polonus planuje zmiany w Warszawie
PKS Polonus prowadzi autobusowy Dworzec Zachodni przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Jest to jeden z największych i najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce! Jak podaje PKS Polonus na swojej stronie internetowej, rocznie z usług tego dworca autobusowego korzysta ponad milion pasażerów oraz osób im towarzyszących, a miesięczna liczba osób przebywających na dworcu waha się od 150 do 200 tysięcy.
Co więcej, autobusowy Dworzec Zachodni obsługuje ponad 145 przewoźników komunikacji krajowej i międzynarodowej. Codziennie odjeżdża z niego ponad 2050 kursów do 2500 miejscowości!
Nie przegap: Koszmar w Grębiszewie. Widok zmasakrowanych ciał był przerażający. Od tej tragedii minął rok
Warto dodać, że dworzec czynny jest dla podróżujących codziennie w godzinach 5-23. Z kolei w godzinach nocnych pasażerowie mogą skorzystać z poczekalni nocnej. Tuż przy dworcu mieści się również Hostel Zachodni.
Jak się okazało, teren autobusowego Dworca Zachodniego w najbliższych latach może ulec zmianie. PKP Polonus planuje wybudować swój nowy budynek. Najtańszą ofertę w przetargu złożyło biuro architektoniczne EMA Studio i to właśnie ono będzie odpowiedzialne za nowy wygląd dworca przy Alejach Jerozolimskich.
Jak będzie wyglądał autobusowy Dworzec Zachodni w Warszawie?
- Po wybudowaniu nowego budynku dworca, zamierzeniem Inwestora jest wyburzenie obecnego budynku - przekazała nam Ewelina Siestrzewitowska, architektka z EMA Studia.
Zobacz w poniższej galerii zdjęć, jak może wyglądać nowy budynek autobusowego Dworca Zachodniego. Mamy wizualizacje!
Czego zatem mogą spodziewać się pasażerowie, którzy w przyszłości będą korzystali z autobusowego Dworca Zachodniego?
- Projektowany budynek jest budynkiem wielofunkcyjnym. Kondygnacje -1, 0 i +1 są przestrzeniami o dominującej funkcji dworca PKS, dopełnione funkcją usługowo-komercyjną i gastronomiczną. Chcąc zapewnić wrażenie przestronności wnętrza oraz czytelność komunikacji, zaprojektowaliśmy wiele przebić w stropach tych kondygnacji oraz mocno przeszkloną, charakterystyczną strefę wejściową, za którą bezpośrednio znajdować się będą stanowiska kasowe. Projektowany układ pozwala na zorganizowanie poczekalni głównej PKS zarówno na parterze budynku, jak i na kondygnacji -1 (w przypadku gdyby w przyszłości było możliwe przeniesienie stanowisk postojowych do kondygnacji podziemnej). Na kondygnacji +2 znajduje się część biurowo-administracyjna, część konferencyjna oraz hol główny hotelowy z restauracją. Na tej kondygnacji zaproponowaliśmy również zielony ogród na wewnętrznym dziedzińcu, dostępny dla gości restauracji, hotelu i części konferencyjnej. Projekt zakłada przeznaczenie wyższych kondygnacji na cele biurowe i hotelowe - wyjaśniła architektka.
Jak dodała, plac przed dworcem ma być wielofunkcyjną, atrakcyjną miejską przestrzenią publiczną, dlatego nie zabraknie nasadzeń drzew oraz miejsc do siedzenia.
- Jednocześnie plac, którego główną funkcją jest i będzie funkcja przesiadkowa powinien dawać możliwość możliwie jak najbardziej bezproblemowej komunikacji pieszej pomiędzy przystankami komunikacji miejskiej (tramwajowymi, autobusowymi oraz stacją metra w przyszłości), dworcem autobusowym, dworcem kolejowym, a także parkingiem komunikacji indywidualnej, stanowiskami postojowymi taksówek - stąd szeroki i prosty główny trakt komunikacyjny przez budynek na pierwszych 2 kondygnacjach oraz bezpośrednie połączenie w poziomie -1 z tunelem PKP i tramwajem podziemnym - dodała Ewelina Siestrzewitowska.
Kiedy powstanie nowy budynek na Dworcu Zachodnim?
Kiedy podróżni będą mogli skorzystać z udogodnień nowego budynku dworca autobusowego przy Alejach Jerozolimskich? Tego jeszcze nie wiadomo. PKS Polonus wstępnie planuje realizację inwestycji na lata 2024-26.
- Obecny etap jest bardzo wczesną fazą całej procedury i w związku z powyższym zaprezentowane wizualizacje budynku są poglądowe i mogą ulec znacznej zmianie podyktowanej przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, wraz z Inwestorem będziemy wnioskować o wydanie warunków zabudowy na podstawie opracowanej koncepcji wstępnej. Dopiero jeśli uda się takie warunki otrzymać zgodnie z zamierzeniami, Inwestor będzie planować kolejne etapy inwestycji. Jednym z pierwszych będzie wyłonienie wykonawcy projektu budowlanego wraz z podziałem na branże - wyjaśniła architektka.