Martyna Wojciechowska zasłynęła nie tylko jako dziennikarka i podróżniczka, ale również działaczka społeczna. Kobieta od wielu lat angażuje się w różnego rodzaju akcje charytatywne, m.in. na rzecz kobiet, dzieci, uchodźców oraz zwierząt. W 2019 roku założyła Fundację UNAWEZA, której celem jest wyrównywanie szans ekonomicznych, społecznych i prawnych kobiet w Polsce i na świecie. UNAWEZA pomaga obecnie m.in. dzieciom z ukraińskich domów dziecka, paraolimpojkom z Polski i Ukrainy, dzieciom z albinizmem w Tanzanii, nastoletnim matkom i ich pociechom w Polsce, kobietom z Madagaskaru oraz Meksyku.
Martyna Wojciechowska zapowiedziała nowy projekt
To jednak nie koniec działań fundacji Martyna Wojciechowskiej. W środę, 28 września, podczas eventu z okazji 3. urodzin UNAWEZY podróżniczka zapowiedziała start projektu "Młode głowy", ukierunkowanego na pomoc dzieciom i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego.
- Obserwuję świat i zmiany, które w nim zachodzą. Słyszę historie ludzi, których spotykam, rozmawiam ze specjalistami, ale i z moją nastoletnią córką o jej rówieśnikach i widzę, że dzisiaj sytuacja zdrowia psychicznego – zwłaszcza młodych osób - jest alarmująca. [...] System, który powinien nas wspierać, robi to nieskutecznie. Nie wiem, czy wiecie, ile czeka się na wizytę z dzieckiem u psychiatry dziecięcego? Do 4 lat. Co ma zrobić rodzic, który ma dziecko, w depresji, które się samookalecza i chce popełnić samobójstwo? Co ma zrobić rodzic, kiedy dzwoni po pomoc do specjalisty i słyszy: "najbliższa wizyta za 3 lata"? Prywatna wizyta u psychiatry kosztuje ok. 350-500 złotych. Kogo na to stać? Psychologów i psychiatrów jest za mało. Według danych z Naczelnej Izby Lekarskiej - zgodnie z Centralnym Rejestrem Lekarzy, specjalistów z dziedziny psychiatrii dzieci i młodzieży czynnie wykonujących zawód jest w Polsce obecnie 475 [...] Potrzebujemy naprawdę zdecydowanych działań. Postanowiliśmy się zająć tym tematem jako Fundacja UNAWEZA i powołaliśmy do życia MŁODE GŁOWY. To ogólnopolski projekt badawczy i jednocześnie kampania edukacyjna dotycząca zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi. Głównym partnerem akcji jest TikTok, a działania kampanii prowadzone są we współpracy z szeregiem fundacji, organizacji pozarządowych, instytucji naukowych i ze wsparciem specjalistów - powiedziała.
Zapytaliśmy Martynę o moment powstania projektu "Młode głowy". Jak się okazało, największą inspiracją dla podróżniczki była jej córka, 14-letnia Marysia.
- Projekt "Młode głowy" zrodził się w momencie, w którym dostrzegliśmy, z jak wielkimi wyzwaniami mierzą się dzisiaj młodzi ludzie. Coraz częściej o tym słyszałam od moich bliskich, coraz więcej dowiadywałam się też od mojej córki, która miała ogromny wpływ na ten projekt, jego powstanie i kształt. Okazało się, że młodzi ludzie nie do końca rozumieją, co się z nimi dzieje, gubią się w otaczającym ich świecie i nie wiedzą, gdzie mogą szukać pomocy, nie wiedzą też jak siebie wspierać nawzajem. Nauczyciele, którzy dostają przestarzały program edukacyjny niepasujący do współczesnych wyzwań są zagubieni, przepracowani. Potrzebują nowych i skutecznych narzędzi. Nie możemy przełożyć naszych młodzieńczych doświadczeń na nasze dzieci. Ja dorastałam w latach 80. i 90., gdy świat był kompletnie inny. Nie mogę powiedzieć, że wiem, jak to jest być nastolatką w 2022 roku. To jest bardzo ważne, żebyśmy my dorośli zrozumieli, że dzisiejsze czasy niosą ze sobą zupełnie inne wyzwania niż te, które pamiętamy z naszej młodości - wyjaśniła.
Bedoes ambasadorem nowego projektu UNAWEZY
Martyna chce dotrzeć do młodych osób za pośrednictwem mediów społecznościowych, również TikToka, który jest niezwykle popularny wśród nastolatków. Ambasadorem jej projektu będzie znany raper, Bedoes.
- Media społecznościowe to platformy, które mogą nieść wiele dobrego, dzięki nim można np. nagłaśniać ważne i potrzebne sprawy. Ale jednocześnie są pełne bodźców, którym podlegają młodzi ludzie. Cały czas porównują siebie do kreowanego "idealnego" świata i wyglądu, które obserwują w sieci. To ciągłe porównywanie się stanowi dla nich ogromne obciążenie. Głównym partnerem naszej kampanii jest TikTok. Mamy na pokładzie też Bedoesa, który świetnie promuje temat samoakceptacji i teraz chce nas wesprzeć, a także wiele innych osób, które deklarują swoją pomoc. Wspólnie chcemy zwrócić uwagę na problemy zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi, wskazać wyzwania, z którymi na co dzień się mierzą i przyczynić się do normalizacji sięgania po pomoc. Naszym celem są długofalowe działania, które doprowadzą do polepszenia sytuacji zdrowotnej młodych ludzi.
Trzymamy kciuki za sukces nowego projektu Fundacji UNAWEZA!