Nie żyje twórca skandalicznych reklam Benettona
Oliviero Toscani, pochodzący z Włoch światowej sławy fotograf, zmarł w poniedziałek 13 stycznia 2025 roku po długiej i ciężkiej chorobie. Artysta stał się sławny na całym świecie, kiedy stworzył kampanie reklamowe dla marki Benetton. Fotograf zmarł w szpitalu, o czym poinformowała media jego rodzina.
Toscani: fotograf z misją
Oliviero Toscani był prowokatorem i swego rodzaju reweolucjonistą. Jeg reklamy otwierały światowe dyskusje na ważne tematy: zdrowia, bezpieczeństwa czy rónych praw dla wszystkich. - Drapię opinię publiczną tam, gdzie ją swędzi – pisał Toscani w swojej książce „Reklama. Uśmiechnięte ścierwo”.
Oliviero Toscani urodził się w 1942 roku w Mediolanie. Jego ojciec Fedele był fotoreporterem dziennika "Corriere della Sera". Tam Oliviero zadebiutował jako 14-latek. Opublikowano wówczas jego zdjęcie z pogrzebu Benito Mussoliniego w Predappio. Później Toscani studiował fotografię w Zurychu. Jego pierwszą kampanią reklamową była seria dla znanego producenta lodów.
O fotografie Toscaniego "biły sie" najważniejsze miesięczniki life-stylowe: jak "Elle", "Vogue", "Harper's Bazaar", "Esquire", "Stern". Toscani pracował dla luksusowych marek mody, w tym Valentino i Chanel.
Współpracę z Benettonem zakończył międzynarodowy skadal
Rok 1982 okazał się przełomowym w karierze Toscaniego. Wtedy fotograf rozpoczął współpracę z włoską firmą odzieżową Benetton. Wszyscy pamiętają jego szokujące kampanie reklamowe dla tej firmy. Toscanii miał w tym zleceniu "pole o popisu". Zdjęcia i filmy reklamowe od tego momentu nie tylko sprzedawały ciuchy. Artysta w swoich dziełach poruszał najważniejsze tematy społeczne: równość rasową, walkę z mafią, walkę z homofobią, zwalczanie szerzenia się AIDS, pokój na świecie i zniesienie kary śmierci. Miasta całego świata zdobiły ogromne billboardy ze zdjęciami, obok których nie dało się przejść obojętnie. .
W 2000 roku Toscani zerwał współpracę z Benettonem. Udaną współpracę zakończył głośny skandal. W kampanii reklamowej wykorzystane zostały prawdziwe zdjęcia osób skazanych na karę śmierci w USA. Stany Zjednoczone w odpowiedzi zastosowały represje wobec marki odzieżowej.