Nagrody Orły to prestiżowe polskie nagrody filmowe, przyznawane corocznie przez Polską Akademię Filmową. Powstały w 1999 roku i często nazywane są „polskimi Oscarami” ze względu na ich znaczenie w branży filmowej. Orły przyznawane są w kilkunastu kategoriach, takich jak Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser, Najlepszy Aktor i Aktorka, a także za scenariusz, zdjęcia czy muzykę. Głosowanie odbywa się wśród członków Polskiej Akademii Filmowej, co nadaje nagrodom dużą rangę w środowisku filmowym. Ceremonia wręczenia nagród jest ważnym wydarzeniem w polskim świecie kina i przyciąga największe gwiazdy rodzimej kinematografii. Orły są uznawane za jedno z najważniejszych wyróżnień dla twórców filmowych w Polsce.
Orły, po ośmiu latach znakomitej współpracy z Canal+, wracają do gniazda publicznego nadawcy. Dzisiaj otwieramy nowy, kolejny rozdział we wspólnej historii Orłów i TVP z nadzieją i wiarą, że przyniesie ona wymierne korzyści polskiemu kinu. Misja Polskich Nagród Filmowych i Polskiej Akademii Filmowej, które na wielu polach wspierają rodzimych twórców i polską kinematografię, idealnie współgra z misją telewizji publicznej. Telewizja Polska przez lata była najlepszym partnerem polskiej twórczości filmowej i głęboko wierzymy, że do tej roli powróci z całą mocą - powiedział Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.
Lista Nominowanych do 27. Orłów Polskich Nagród Filmowych
Oto lista tegorocznych nominacji:
NAJLEPSZY FILM
- „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka / producent: Balapolis
- „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FFILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige
- „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio
- „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer / producent: JW Films. Extreme Emotions
- „To nie mój film”, reż. Maria Zbąska / producent: Hi Movies
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
- Maria Zbąska – „To nie mój film”
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
- Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
- Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
- Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
- Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Jacek Borusiński – „Wróbel”
- Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
- Marcin Dorociński – „Minghun”
- Filip Pławiak – „Biała odwaga”
- Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
- Michał Englert – „Kobieta z…”
- Kacper Fertacz – „Minghun”
- Łukasz Żal – „Strefa interesów”
NAJLEPSZA MUZYKA
- Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
- Łukasz Targosz – „Diabeł”
- Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
- Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
- Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
- Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
- Anja Garbarek – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – „Wróbel”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
- Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
- Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
- Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
- Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
- Agata Kulesza – „Simona Kossak”
- Joanna Kulig – „Kobieta z…”
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „8 dzień Chamsinu”
reż. Zvika Gregory Portnoy
producent: Plesnar& Krauss Films
- „Drzewa milczą”
reż. Agnieszka Zwiefka
producent: Chilli Productions
- „Gdy powieje harmattan”
reż. Edyta Wróblewska
producent: SK Film Studio
- „Las”
reż. Lidia Duda
producent: Fundacja Lumisenta
- „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
reż. Eliza Kubarska
producent: Braidmade Films
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
- Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
- Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
- Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Ireneusz Grzyb – „Sezony”
- Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
- Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Elwira Pluta – „Biała odwaga”
- Marek Warszewski – „Czerwone maki”
- Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
- Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
- Agata Adamus – „Simona Kossak”
- Chris Oddy – “Strefa interesów”
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
- Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
- Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
- Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
- Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
- Karolina Kordas – „Czerwone maki”
- Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
- Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
- Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Pola Guźlińska – „Minghun”
- Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca / producent: Opus TV dla Netflix
- „Lady Love”, reż. Bartosz Konopka / producent: Bongo Media Production dla TVN Warner Bros. Discovery
- „Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska - Bajon, Jagoda Szelc / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix
- „Rojst. Millenium”, reż. Jan Holoubek / producent: Entrego dla Netflix
- „Śleboda”, reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke / producent: MS Productions, Endemol Shine Polska dla Sky Showtime
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
- Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
- Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
- Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
- Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”
ODKRYCIE ROKU
- Gabriela Muskała - Najlepsza reżyseria – „Błazny”
- Frederikke Hoffmeier - Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura - Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
- Maria Zbąska - Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski - Najlepsza reżyseria – „Wróbel”
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
- „Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja
- “Biedne Istoty”, “Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
- „Emilia Perez”, Emilia Perez, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
- „Konklawe”, Conclave reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA
Zobacz naszą galerię: Te filmy zawalczą o Orły 2025. Wśród nominowanych wiele niespodzianek
![Super Express Google News](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-AdoB-4fwi-WKnx_super-express-google-news-664x442-nocrop.jpg)