Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu w Warszawie: To był mistrzowski manewr kapitana Tadeusza Wrony - NOWE ZDJĘCIA
Lądowanie bez podwozia to jeden z najtrudniejszych manewrów, z jakimi może zmierzyć się pilot pasażerskiego rejsowca. To czego dokonał kapitan Tadeusz Wrona trzeba nazwać wprost - to było MISTRZOSTWO. Samolot gładko i niezwykle precyzyjnie opadł na płytę lotniska. Sunąca po betonie maszyna nawet na sekundę nie została poza kontrolą. Dzięki kunsztowi pilota nikt na pokładzie nie został nawet ranny!
Oto najnowsze zdjęcia z awaryjnego lądowania Boeinga 767 w Warszawie:
OPISY DO ZDJĘĆ ZNAJDUJĄ SIĘ PO PRAWEJ STRONIE --------------------------------------------->
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Boeing 767 LOT-u przez ponad godzinę krążył w okolicach Warszawy wypalając resztki paliwa. W tyn czasie piloci dostali też oficjalne potwierdzenie, że podwozie maszyny nie wysuwa się. Dwa myśliwce f-16 eskortowały pasazerskiego kolosa aż do chwili finalnego podejścia.
Samo podejscie odrazu sugerowało, że maszyna jest uszkodzona. Samolot leciał bardzo nisko - kilkanaście metrów niżej niż standardowo.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Kapitan Tadeusz Wrona poinformował kontrolę lotów o awarii samolotu kilkanaście minut po starcie, jeszcze nad USA. Zdecydował jednak, że będzie leciał dalej. Służby na Okęciu miały czas na przygotowanie się do lądowania awaryjnego. Port zamknięto na 2 godziny przed lądowaniem 767 z Newark.
Na godzinę przed podejściem na pasie startowym została wylana piana gaśnicza.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Piana na pasie startowym miała zredukować tarcie samolotu o beton. W ten sposób zmniejszone zostało ryzyko wybuchu resztek paliwa.
Kapitan Wrona podchodził do pasa z praktycznie pustymi zbiornikami paliwa. Wiedział dokładnie, że ma tylko jedną próbę. Wcześniej dostał też oficjalne potwierdzenie od wierzy, że lądowanie odbędzie się bez podwozia.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Samolot opadł na pas bardzo precyzyjnie. Dokładnie na ścieżkę piany gaśniczej.
Betonowej nawierzchni pada najpierw dotknęła część ogonowa Boeinga. Pasażerowie, którzy byli na pokładzie twierdzą, że chwili przyziemienia na pokładzie panowała niezwykła cisza. Przerwał ją dopiero dźwięk zetknięcia kadłuba z betonem. Co ciekawe lądowanie było bardzo gładkie i delikatne - nie otworzyły się nawet luki na bagaże podręczne.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Gdy Boeing 767 osiadł na silnikach piloci nie mieli już nad nim kontroli. Maszyna sunęła po pasie startowym z prędkością około 200 km/h.
Na szczęście manewr podejścia został wykonany po mistrzowsku. Jeden z największych samolotów latających w barwach LOT nawet na chwilę nie zboczył ze ścieżki.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Według relacji pasażerów, pierwsze osoby zerwały się z miejsc jeszcze zanim maszyna ostatecznie się zatrzymała. Na pokładzie nie było jednak paniki. Personel pokładowy przygotował pasażerów do lądowania i szybkiej ewakuacji blisko godzinę przed przyziemieniem.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Potężny samolot sunął po betonowym pasie przez kilka kilometrów. Rozlana przez strażaków piana gaśnicza ograniczała tarcie kadłuba o podłoże. Dlatego pasażerowie nie odczuli charakterystycznego szarpnięcia przy przyziemieniu.
Ścieżka z piany urwała się jednak tuż przed skrzyżowaniem pasów warszawskiego lotniska.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Wrak samolotu zatrzymał się kilkanaście metrów za krzyżówką pasów startowych tak, że ogon Boeinga uniemożliwia wykorzystanie drugiego z pasów lotniska Okęcie.
Służby ratunkowe pojawiły się przy wraku po kilkunastu sekundach.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Tarcie aluminiowego kadłuba o beton wywoływało snopy iskier. Na filmach z lądowania widać dokładnie, że jeszcze przed zatrzymaniem prawy silnik maszyny staje w płomieniach. Piloci natychmiast włączają jednak systemy gaśnicze i po kilku sekundach widać już tylko kłęby białego dymu.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Krążący przez godzinę nad Warszawą pasazerski Boeing wywołał wielkie zainteresowanie wśród pasjonatów lotnictwa. Wzdłuż ogrodzenia Okęcia ustawiły się dziesiątki osób z aparatami i kamerami.
O tym, że zobaczą lądowanie bez podwozia, gapie dowiedzieli się jednak w ostatniej chwili.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Podwozie w Boeingu 767 polskich linii lotniczych LOT nie otworzyło się z powodu awarii systemu hydraulicznego. Pilot zgłaszał problem z ubywającym z układu płynem.
Każda maszyna pasażerska musi mieć zdublowane najważniejsze podzespoły. W przypadku Boeinga, oprócz hydraulicznego, jest też system elektrycznego wysuwania podwozia. Dlaczego obydwa systemy zawiodły jednocześnie? Na to pytanie odpowiedzą eksperci, którzy już we wtorek oglądali wrak.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Wyjaśnianie przyczyn wypadku może potrwać nawet kilka tygodni.
Na okęciu są hangary, które pomieszczą wrak maszyny, dlatego może on zostać uprzątnięty z pasa startowego. Dopiero tam eksperci Komisji Badania Wypadków Lotniczych dokonają dokładnych opględziń.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Na razie nie wiadomo jednak kiedy wrak Boeinga zostanie sprzątnięty z pasa startowego. Ważacy kilkadziesiąt ton wrak skutecznie wrył się w betonowy pas i prawdopodobnie nie uda się go przesunąć bez podniesienia kadłuba.
Początkowo podawano, że pierwsze próby odcholowania samolotu do hangaru zostaną podjęte w środę o godzinie 8.00. Do godziny 11 warszawskie lotnisko wciąż btyło jednak zamknięte.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
Kapitan Tadeusz Wrona - pilot Boeinga 767 - z dnia na dzień stał się bohaterem. Swoim mistrzowskim manewrem wzbudził respekt na całym świecie. Amerykańcy eksperci nazwali podejście kapitana Wrony "perfekcyjnym" i wzorcowym.
Wielu znawców twierdzi, że było to najlepsze lądowanie bez podwozia w historii lotnictwa cywilnego.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
- Jestem dumna z taty, jak obserwowałam relację w telewizji, nie miałam wątpliwości, że tata bezpiecznie posadzi samolot na płycie. Jest doświadczonym pilotem, na pewno pomogło mu to, że jest bardzo pewnym siebie i skoncentrowanym człowiekiem – mówiła w rozmowie z Faktem córka kapitana Wrony Natalia.
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
foto: YouTube
Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu - NOWE ZDJĘCIA
foto: YouTube
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...