Historia Poczty Polskiej - Super Express
Listonosze wyruszają z przesyłkami

Listonosze wyruszają z przesyłkami

Listonosze w pierwszych polskich mundurach wyruszają z przesyłkami sprzed Poczty Głównej przy placu Napoleona (obecnie plac Powstańców Warszawy) w Warszawie, 1923

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Stanisław August Poniatowski, portret pędzla Marcelo Bacciarellego

Stanisław August Poniatowski, portret pędzla Marcelo Bacciarellego

Choć historia poczty polskiej zaczęła się od Zygmunta Augusta i jego problemów z przejęciem spadku po matce zmarłej we Włoszech, to jednak najwięcek poczta zawdzięcza ostatniemu królowi Polski. Stanisław August Poniatowski był wielkim reformatorem poczty królewskiej, próbując przekształcić ją w pocztę państwową z prawdziwego znaczenia. W roku 1764 wydał “Uniwersał w sprawie poczty”. Nowy akt prawny ustanawiał naczelny zarząd poczty, dozór na generalną kasą i kontrolę zagranicznych placówek. Poczmistrzowie prowadzący stacje pocztowe zostali urzędnikami królewskimi. Pocztylioni mieli otrzymać jednolite umundurowanie, znaki pocztowe i trąbki.

Autor: Krzysztof Wilczyński/Muzeum Narodowe w Warszawie, Materiały prasowe
Rozwiń
Ruchoma poczta, lata 30. XX w.

Ruchoma poczta, lata 30. XX w.

Komercjalizacja Poczty Polskiej, czyli zamiana w przedsiębiorstwo funkcjonujące na zasadach spółki handlowej, pozwoliła realizować nowe rozwiązania. Wśród nich dużo tańsza ruchoma poczta, która mogła dotrzeć wszędzie tam, gdzie nie opłacało się utrzymywanie stacjonarnej placówki. Z samochodów pocztowych  można było odebrać przesyłki oraz nadać pocztę. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Prezentacja muzealnych dyliżansów na Błoniach, 1935

Prezentacja muzealnych dyliżansów na Błoniach, 1935

Dyliżanse zostały wyparte przez regularne połączenia kolejowe. Jednak jeszcze w pierwszej połowe XX w. w wielu miastach porzucone dyliżansy dogorywały. W latach 30. zaczęto je odnawiać dla celów muzealnych. W roku 1937 na krakowskich Błoniach odbyła się poprzedzona paradą przez centrum miasta, prezentacja zabytkowych dyliżansów. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Listonosz na nartach w Tatrach, 1939

Listonosz na nartach w Tatrach, 1939

Poczta Polska szczyciła się w latach 30. XX w., że docierała nieomal wszędzie. Listonosze uzbrojeni w narty, rowery, a nawet konie dowozili przesyłki pod najbardziej odległe adresy. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Poczta peronowa, dworzec w Zakopanem, lata 30. XX w.

Poczta peronowa, dworzec w Zakopanem, lata 30. XX w.

Wśród wielu rozwiązań testowanych w latach 30. XX w. dużym powodzeniem cieszyła się poczta peronowa. Pocztmistrz wyposażony w specjalną skrzynkę, zawierającą znaczki i stemple, oczekiwał na peronie dworcowym na osoby, które chciały nadać listy i telegramy. Korzystali z tej usługi nie tylko odprowadzający, ale także pasażerowie pociągów w trakcie podróży. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Poczta konna w Łagiewnikach, lata 30. XX w.

Poczta konna w Łagiewnikach, lata 30. XX w.

Listonosze konno docierali do dalekich dworów i gospodarstw. Poczta była wówczas jedynym łącznikiem ze światem zewnętrznym. Na powyższym zdjęciu listonosz dostarcza prenumeratę prasy. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Centrala telefoniczna Poczty Głównej w Krakowie, lata 30. XX w.

Centrala telefoniczna Poczty Głównej w Krakowie, lata 30. XX w.

Telefoni rozwijała się od początku XX w., ale prawdziwe przyspieszenie nastąpiło w latach 30. XX w. wraz z rozwojem technologicznym. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Listonosz przy rowerze, lata 20. XX w.

Listonosz przy rowerze, lata 20. XX w.

Jednym z większych udogodnień było wyposażenie listonoszy w rowery na początku lat 20. XX w. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Sala telegrafów, lata 30. XX w.

Sala telegrafów, lata 30. XX w.

Telegraf do czasów wynalezienia dalekopisów, teleksów i telefaksó był niezawodnym i najszybszym sposobem łączności na duże odległości. Na zdjęciu powyżej telegrafiści nadają i odbierają zagraniczne depesze ze wszystkich najważniejszych stolic. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Listonosz z motorowerem "Komar", 1973

Listonosz z motorowerem "Komar", 1973

W latach 70. XX w. listonosze obsługujący rewiry podmiejskie, wiejskie i małe miejscowości dostali motorowery. Te małolitrażowe jednoślady stały się symbolem epoki gierkowskiej. 

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń

Listonosze wyruszają z przesyłkami

Listonosze w pierwszych polskich mundurach wyruszają z przesyłkami sprzed Poczty Głównej przy placu Napoleona (obecnie plac Powstańców Warszawy) w Warszawie, 1923

Autor: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Rozwiń
Powrót
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Historia Poczty Polskiej
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...
powiększone zdjęcie
email