Muzeum w Chlewiskach
Muzeum w Chlewiskach - polska motoryzacja
FSO Wars
FSO Wars
Pierwszy jeżdżący prototyp Warsa był gotowy w 1985 roku. Samochody miały nowoczesne, proste nadwozia typu hatchback i pięcioro drzwi. Były wyposażone w czterocylindrowe silniki, w zależności od prototypu o pojemności 1100 cm3 lub 1300 cm3 i odpowiednio 54KM i 61KM. Były chwalone przez prasę polską i zagraniczną. Na produkcję pojazdu nie na licencji nie było jednak pieniędzy.
foto: Zofia Dąbrowska
FSO Wars
Pierwszy jeżdżący prototyp Warsa był gotowy w 1985 roku. Samochody miały nowoczesne, proste nadwozia typu hatchback i pięcioro drzwi. Były wyposażone w czterocylindrowe silniki, w zależności od prototypu o pojemności 1100 cm3 lub 1300 cm3 i odpowiednio 54KM i 61KM. Były chwalone przez prasę polską i zagraniczną. Na produkcję pojazdu nie na licencji nie było jednak pieniędzy.
foto: Zofia Dąbrowska
Fiat 126p
Ostatni Fiat 126p – Happy End Happy End to nazwa końcowej serii Fiata 126p. Ostatni taki Maluch zszedł z taśmy montażowej we wrześniu 2000 roku. W sumie od 1973 roku powstało w Polsce około 3 318 674 egzemplarzy Małych Fiatów.
foto: Zofia Dąbrowska
Fiat 125p
Milionowy Fiat125p i Fiat 125p 4x4
Pierwszy z tych samochodów to milionowy Duży Fiat wyprodukowany w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Zszedł z taśmy montażowej 8 listopada 1976 roku. Drugie auto to Fiat 125 z napędem na cztery koła, prototyp powstały latem 1978 roku.
foto: Zofia Dąbrowska
Mikrus i Smyk
Mikrus i Smyk Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu nie miała zbyt wielu zamówień i by wykorzystać moce produkcyjne, postanowiono wytwarzać tam mikrosamochody. W 1957 roku były gotowe dwie prototypowe wersje Mikrusa i jedna Meduza. Auta różniły się nadwoziami, miały te same podwozia i silniki o pojemności 296 cm3 oraz mocy 14KM przy 5000 obr/min. 22 lipca 1957 roku zaprezentowano wszystkie trzy propozycje pojazdów w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego. Wybrano Mikrusa. Samochód był wytwarzany bardzo krotko i powstało tylko 1728 egzemplarzy.
Smyk, prototypowy polski mikrosamochód, powstał w 1957 roku w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego. Otwierał się podobnie jak słynna Isetta BMW – od przodu, choć w nieco inny sposób. Mieścił dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci. Miał silnik od motocykla Junak, o pojemności skokowej 349 cm3 i mocy 15KM przy 5500 obr/min.
foto: Zofia Dąbrowska
Stratopolonez
Polonez trzydrzwiowy i Stratopolonez
Ten trzydrzwiowy pomarańczowy Polonez powstał w 1976 roku. Nie jest tym samym, co Polonezy Coupe, produkowane w dwóch krótkich seriach (1981 i 1983 rok). Łatwo je odróżnić po wyglądzie tak zwanego słupka B.
Stratopolonez. W 1977 roku Andrzej Jaroszewicz rozbił Lancię Stratos. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy FSO postanowił umieścić jej ocalały silnik w zmodyfikowanym Polonezie. Stratopolonez ma silnik V6 o pojemności 2418 cm3 i mocy 280 KM przy 7400 obr./min, jego prędkość dochodziła do 230 km/h.
foto: Zofia Dąbrowska
Ogar
Ogar
W 1977 roku w Zakładzie Doświadczalnym Fabryki Samochodów Osobowych w Falenicy powstał prototyp auta sportowego będący rozwinięciem Polskiego Fiata 125p. Nadwozie, wykonane z tworzyw sztucznych, zaprojektował Cezary Nawrot. Ogar miał chowane reflektory, co było wtedy modnym rozwiązaniem konstrukcyjnym. Przy tworzeniu prototypu wykorzystano silnik 1500 cm3 o mocy 82KM.
foto: Zofia Dąbrowska
Polonez Analog
Polonez Analog
Polonez Analog miał być polskim pojazdem z napędem na cztery koła. Pozostał jednak tylko prototypem. Prace nad samochodem trwały w latach 1994-1996. W sumie powstało siedem egzemplarzy tego pojazdu. Większość miała silnik 1,6, a jeden silnik diesla 1,9. Dalsze prace nad tym modelem wstrzymano po przejściu FSO przez koreańskie Daewoo.
foto: Zofia Dąbrowska
Ogar i Polonezy
Ogar i Polonezy
foto: Zofia Dąbrowska
Stratopolonez
Stratopolonez.
W 1977 roku Andrzej Jaroszewicz rozbił Lancię Stratos. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy FSO postanowił umieścić jej ocalały silnik w zmodyfikowanym Polonezie. Stratopolonez ma silnik V6 o pojemności 2418 cm3 i mocy 280 KM przy 7400 obr./min, jego prędkość dochodziła do 230 km/h.
foto: Zofia Dąbrowska
Polonez
Ten trzydrzwiowy pomarańczowy Polonez powstał w 1976 roku. Nie jest tym samym, co Polonezy Coupe, produkowane w dwóch krótkich seriach (1981 i 1983 rok). Łatwo je odróżnić po wyglądzie tak zwanego słupka B.
foto: Zofia Dąbrowska
Fiat 125 4x4
iat 125 z napędem na cztery koła, prototyp powstały latem 1978 roku.
foto: Zofia Dąbrowska
Fiat 125 kombi
Fiat 125p kombi
Wersja powstała w 1971 roku, w następnym roku na bazie tego modelu stworzono sanitarkę, która dołączyła do używanych w tym charakterze Warszaw i Nysek. Wiele Fiatów w wersji kombi wyeksportowano.
foto: Zofia Dąbrowska
beskid
Beskid
Prace nad Beskidem ruszyły w 1981 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W następnych latach powstało kilka prototypów. Auto miało być następcą Małego Fiata. Silniki miały pojemność 600 cm3 o mocy 28 KM lub 703 cm3, 29,5 KM. Auto osiągało świetne wyniki na testach oszczędnej jazdy dzięki aerodynamicznemu nadwoziu. Oficjalnie do produkcji Beskida nie doszło ze względów finansowych.
foto: Zofia Dąbrowska
Syrena
Pierwsze Syreny, z racji sposobu otwierania drzwi nazywane „kurołapkami”. Syreny, najpierw typu 100, zjechały z taśmy montażowej w FSO od 20 marca 1957 roku. Zarówno w modelu 100, jak i 101, silnik był dwucylindrowy, o pojemności 746 cm3 i mocy 27KM przy 3800 obr/min. Model 101 produkowany był do 1962 roku.
foto: Zofia Dąbrowska
Syrena 110
Syrena 110 Kilkanaście tych aut (według niektórych źródeł 20) powstało w połowie lat 60-tych. Seryjnego wytwarzania pojazdu nigdy nie podjęto ze względu na umowę licencyjną z Fiatem. Czteroosobowy i trzydrzwiowy pojazd miał silnik o pojemności 842 cm3 i mocy 40KM przy 4300 obr./min.
foto: Zofia Dąbrowska
Lublin 51
Lublin 51 był produkowany seryjnie w latach 1951-1951. Pojazd prezentowany w muzeum pochodzi z 1957 roku. Wykorzystano w nim sześciocylindrowy silnik M21 o pojemności 3480 cm3 i napęd na tylne koła.
foto: Zofia Dąbrowska
Lublin 43
Lublin 43 prototyp.
Pojazd pochodzi z 1970 roku. Jest jedynym zachowanym do naszych czasów prototypem autobusu Lublin na 16 miejsc, którego serię oznaczano symbolem "40". Pojazdy te były produkowane w latach 1968-1973. W prezentowanym prototypie zastosowano silnik Volvo o pojemności 1999 cm3 i napęd na przednie koła.
foto: Zofia Dąbrowska
Honker
Daewoo Honker 2324 (biały pojazd). Samochód wykonano w 1997 roku specjalnie na potrzeby fotoreporterów dokumentujących pielgrzymkę Jana Pawła II do Polski. W pojeździe wykorzystano czterocylindrowy silnik o pojemności 2417 cm3. Samochód ma napęd na cztery koła.
Tarpan Honker 4032 prototyp (niebieski). Pojazd powstał w 1995 roku, zastosowano w nim czterocylindrowy silnik o pojemności 2417 cm3. Samochód ma napęd na cztery koła. Nigdy nie był produkowany seryjnie.
foto: Zofia Dąbrowska
Żuk
Żuki – po lewej ostatni wyprodukowany egzemplarz z podpisami pracowników fabryki na karoserii. Po prawej pierwszy typ Żuka zwany Smutkiem
foto: Zofia Dąbrowska
Fiat 125 Coupe
Polski Fiat 125 coupe
Ten futurystyczny prototyp powstał w 1971 roku w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych. Nadwozie zaprojektował Zbigniew Wattson, twórca innego, podobnego prototypu – Fiata 1100 coupe, który w przeciwieństwie do 1500 coupe nie dotrwał do naszych czasów. Pojazd ma silnik 1,5 l o mocy 90 KM, jest wyposażony w tylny napęd.
foto: Zofia Dąbrowska
Warszawa 210
Warszawa 210
Warszawa 210 powstała w latach 1961-1964 ma nadwozie typu sedan i jest napędzana innym niż seryjne Warszawy sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2360 cm3 i mocy 85 KM przy 4200 obr/min. Kolejny raz w dziejach polskiej motoryzacji na przeszkodzie rozwojowi naszej własnej myśli technicznej stanęła jednak umowa licencyjna z Fiatem. Prototyp Warszawy 210, będący w złym stanie, odnaleziono dopiero w 1999 roku koło Końskich.
foto: Zofia Dąbrowska
Żuk, honker
Lublin 51 był produkowany seryjnie w latach 1951-1951. Pojazd prezentowany w muzeum pochodzi z 1957 roku. Wykorzystano w nim sześciocylindrowy silnik M21 o pojemności 3480 cm3 i napęd na tylne koła.
Lublin 43 prototyp. Pojazd pochodzi z 1970 roku. Jest jedynym zachowanym do naszych czasów prototypem autobusu Lublin na 16 miejsc, którego serię oznaczano symbolem "40". Pojazdy te były produkowane w latach 1968-1973. W prezentowanym prototypie zastosowano silnik Volvo o pojemności 1999 cm3 i napęd na przednie koła.
Daewoo Honker 2324 (biały pojazd). Samochód wykonano w 1997 roku specjalnie na potrzeby fotoreporterów dokumentujących pielgrzymkę Jana Pawła II do Polski. W pojeździe wykorzystano czterocylindrowy silnik o pojemności 2417 cm3. Samochód ma napęd na cztery koła.
Tarpan Honker 4032 prototyp (niebieski). Pojazd powstał w 1995 roku, zastosowano w nim czterocylindrowy silnik o pojemności 2417 cm3. Samochód ma napęd na cztery koła. Nigdy nie był produkowany seryjnie.
foto: Zofia Dąbrowska
Fiat 508
Polski Fiat 508
Polski Fiat 508, pojazd na licencji włoskiej, był jednym z najbardziej popularnych aut w międzywojennej Polsce. Zaczęło się od Polskiego Fiata 508 I (silnik o pojemności 1 litra, 20 KM), później był Polski Fiat II. Jego najważniejszą odmianę, wytwarzaną od 1936 roku, nazwano „Junak”. Była to dwudrzwiowa kareta o dolnozaworowym silniku czterocylindrowym o pojemności skokowej 995 cm3, mocy 24 KM przy 3600 obr/min. Do 1939 roku wyprodukowano 7300 egzemplarzy tego pojazdu.
foto: Zofia Dąbrowska
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...