1. Sprawdź opinie o sklepie internetowym
Przede wszystkim należy zweryfikować opinie o sklepie: na forach, grupach internetowych czy w Google. Warto zwrócić uwagę, od jak dawna są publikowane. Trzeba też sprawdzić, czy na stronie sklepu są dane do kontaktu, czy są wiarygodne, czy jest zamieszczony regulamin zwrotów i reklamacji.
2. Łącz się bezpiecznie
Drugim krokiem jest upewnienie się, czy strona zapewnia bezpieczne połączenie zaszyfrowane certyfikatem SSL. Jak to zrobić? Przed „https://” powinna znajdować się zamknięta kłódka. Po kliknięciu w jej ikonkę sprawdź, dla kogo został wydany certyfikat i czy połączenie jest bezpieczne. Zweryfikuj, czy sklep zapewnia odpowiednie standardy bezpieczeństwa dla płatności kartą i obsługuje uwierzytelnienie 3D Secure.
Takie uwierzytelnienie, realizowane przez bank, polega na potwierdzeniu transakcji jednorazowym hasłem SMS-em lub przez potwierdzenie transakcji w aplikacji mobilnej banku.
Pamiętaj! Bezpieczniej będzie obsłużyć płatność w aplikacji banku niż z pomocą SMS z potwierdzeniem transakcji.
3. Płać bezpiecznie – czytaj komunikaty
- Jeśli korzystasz z przelewu tradycyjnego pamiętaj, by zawsze przed potwierdzeniem przelewu sprawdzić poprawność skopiowanego (z faktury czy e-maila) numeru konta oraz dane otrzymane w SMS-ie wraz z kodem autoryzacyjnym lub prezentowane na ekranie w aplikacji.
- Jeśli korzystasz z szybkich płatności, pamiętaj, aby wybierać znanego i sprawdzonego operatora. Przy każdej transakcji bądź ostrożny, sprawdzaj adres strony płatniczej i nie korzystaj z publicznej sieci (otwartego Wi-Fi). Weryfikacji operatora możesz dokonać w rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego.
- Jeśli preferujesz zakupy od osób prywatnych, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Nie klikaj w otrzymane linki lub pliki – często są to próby wyłudzenia, a za świetną okazją nie kryje się nic oprócz oszustwa. W celu weryfikacji nadawcy, skontaktuj się z nim w inny sposób, np. gdy ktoś kontaktuje się z tobą poza serwisem sprzedażowym – wyślij mu wiadomość w serwisie albo napisz lub zadzwoń.
- Jeśli kupujesz przez platformę zakupową, pamiętaj, aby finalizować do końca transakcje za jej pomocą i korzystać z mechanizmów wysyłki proponowanych przez ten serwis. Pozwoli to na uniknięcie prób oszustwa związanych np. z brakiem wysyłki towaru pomimo uiszczenia opłaty.
- Zadbaj o to, aby urządzenie, z którego korzystasz przy zakupach internetowych miało podstawowe zabezpieczenia. Korzystaj z legalnego oprogramowania, aktualnego programu antywirusowego. Zawsze pamiętaj o instalowaniu aktualizacji do systemu operacyjnego i aplikacji.
4. Sprawdzaj historię swoich płatności w banku
Regularnie sprawdzaj historię rachunku pod kątem podejrzanych operacji. Czytaj komunikaty SMS – upewnij się, czy potwierdzasz właściwą operację.
Gdy utracisz kartę lub wykryjesz podejrzane transakcje na karcie lub koncie, powiadom bezzwłocznie swój bank. Zawsze przed potwierdzeniem przelewu sprawdzaj, co autoryzujesz.
Z linków, które otrzymasz e-mailem lub SMS-em, nie loguj się do serwisów bankowych i nie podawaj tam swoich danych osobowych, danych kart płatniczych ani danych logowania do twojego konta.
5. Zabezpiecz się przed podejrzanymi transakcjami
Używaj karty płatniczej, ponieważ w przypadku tej formy płatności zawsze możesz skorzystać z procedury chargeback w banku, który wydał kartę. W ten sposób odzyskasz kwotę transakcji, jeśli została ona wykonana bez twojej wiedzy i autoryzacji lub gdy nie otrzymasz zamówionego towaru czy usługi albo będą one niezgodne z umową.
Kartą możesz też płacić przez serwis „wirtualnej portmonetki” (np. Visa Checkout, MasterPass, GPay), o ile sklep oferuje taką formę. Nie tracisz wtedy ochrony przez chargeback, a dane twoich kart wpisujesz tylko do serwisu.
6. Zgłoś podejrzenie oszustwa
Wystarczy wypełnić formularz na stronie CERT Polska: incydent.cert.pl lub przesłać podejrzany SMS pod numer 799 448 084.
Banki lub serwisy sprzedażowe często na swoich stronach publikują informacje o wykrytych atakach, z dokładnym opisem jak postępowali oszuści. Warto tam zaglądać, aby nie dać się nabrać na próby oszustwa.
Bezpieczna rezerwacja noclegu |
Jeśli chcesz zarezerwować nocleg, warto sprawdzić od jak dawna działa obiekt i czy konto kontrahenta na stronie do rezerwacji nie zostało założone kilka dni wcześniej. Listę podmiotów turystycznych możesz zweryfikować na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki: turystyka.gov.pl/cwoh. Sprawdź, czy podany adres w ogóle istnieje – skorzystaj z Google Street View. Za pomocą „wyszukiwania obrazem” możesz sprawdzić zdjęcia załączone do oferty. Może zdarzyć się tak, że zostały one pobrane z innych stron lub z innych ofert. |
PARTNEREM MATERIAŁU JEST PZU S.A.