1. Dostosuj prędkość do warunków na drodze
Jednak zdejmij nogę z gazu, gdy deszcz, grad lub śnieg przesłania ci widoczność, gdy nawierzchnia jest śliska, oblodzona, wieje silny wiatr lub wtedy, gdy na drodze panuje duży ruch.
2. Jedź prawym pasem
Nie blokuj środkowego, a tym bardziej lewego pasa. Jeśli prawy pas jest wolny, to powinieneś nim się poruszać. Po wyprzedzaniu pojazdów jadących wolniej, wróć na prawy pas.
3. Nie wykonuj gwałtownych manewrów
Jeśli przy dużej prędkości gwałtownie zmienisz pas, możesz utracić panowanie nad samochodem! Jeśli gwałtownie zahamujesz, ktoś może najechać na ciebie z tyłu.
4. Korzystaj z pasa rozbiegowego
Służy on do nabrania prędkości przed wjazdem na właściwy pas. Nie możesz wjechać na autostradę i dopiero tam przyspieszać. Ten, który jedzie z tyłu może nie zdążyć zahamować.
5. Zachowuj bezpieczną odległość
Nie jedź komuś „na zderzaku”. To jeden z głównych powodów karamboli na autostradach. Odstęp decyduje o tym, ile czasu i miejsca będziesz miał na manewry, gdy zajdzie potrzeba.
6. Nie cofaj i zawracaj!
To absolutnie niedopuszczalne! Nie ma wyjątków!
7. Stosuj jazdę na suwak
Jeśli na drodze pojawi się zwężenie, stosuj tzw. jazdę na suwak. Chodzi w niej o to, by samochody z dwóch pasów przejeżdżały naprzemiennie, tak jak zazębiają się ząbki w zamku błyskawicznym.
8. W razie awarii stosuj się do zasad
Zjedź na pas awaryjny i włącz światła awaryjne. Załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy w odległości co najmniej 100 metrów za samochodem. Pasażerowie powinni opuścić auto prawymi drzwiami i przejść za barierki energochłonne. Wezwij pomoc. Na autostradach kolumny alarmowe są umieszczone co około 2 km.
9. Twórz korytarz ratunkowy
Pojazdy z lewego pasa zjeżdżają na lewo (np. na pas zieleni), a te z prawego pasa maksymalnie w prawo. W przypadku np. trzypasmowej jezdni korytarz ratunkowy powinien utworzyć się pomiędzy lewym a środkowym pasem ruchu.
Jak skończyła się przygoda naszych bohaterów? Więcej na stronie: kazdasekunda.se.pl