Celem kampanii społecznej finansowanej przez PZU jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem uczniów. Statystyki policyjne wskazują, że w ubiegłym roku ucierpiało z tego powodu 911 dzieci. Dla bezpieczeństwa pieszego niezwykle istotne jest, by był on dobrze widoczny dla kierowców. Często nie zdajemy sobie sprawy , że kierujący pojazdem ma w niesprzyjających warunkach bardzo mało czasu na reakcję. Przy słabej widoczności, bez elementów odblaskowych pieszy jest widoczny na drodze w światłach mijania samochodu z odległości zaledwie 20–30 m. Przy prędkości 90 km/h, kierowca pokonuje 25 m /s i może nie mieć możliwości zareagować na widok nagle pojawiającej się postaci. Sytuacja ta ulega znacznej poprawie, jeśli pieszy wyposażony jest w odblaski, odbijające światła samochodu. Wówczas kierowca może go spostrzec już z odległości 130–150 m, czyli dużo szybciej. Ta różnica bywa decydująca dla uniknięcia wypadku. Dlatego PZU w ramach swojej kampanii wyposaży wszystkich uczniów szkół podstawowych z klas I – III w specjalne elementy odblaskowe z wizerunkiem Niestraszków, zabawnych bajkowych postaci, które uczą dzieci zasad bezpieczeństwa.
Wspólnymi siłami
Jednak nawet najlepsze odblaski nie wystarczą, jeśli dzieci nie będą wiedziały, jak bezpiecznie zachowywać się na drodze. Taka edukacja powinna odbywać się w domu i w szkole. Z myślą o nauczycielach i rodzicach PZU przygotowało materiały edukacyjne dostępne na stronie Niestraszki.pzu.pl, a także konkurs rysunkowy z ciekawymi nagrodami, który potrwa od 3 do 30 września. Specjalnie dla dzieci powstał teledysk wyświetlany w stacji telewizyjnej Nickelodeon, który prezentuje dobre praktyki w zakresie bezpiecznego zachowania się na drodze. Dzięki współpracy z NaviExpert kierowcy, którzy przekroczą dozwoloną prędkość w pobliżu każdej z 14 tys. szkół podstawowych, do których trafią odblaski PZU, usłyszą w swojej nawigacji komunikat, by zwolnili. Informacja będzie odczytywana głosem dziecka. Dodatkowo PZU nawiązało współpracę z youtuberami popularnymi wśród najmłodszych, m.in. z Milo Mazurem, Hejka tu Lenka czy Cookie Mint, którzy także będą promowali akcję.
Po pierwsze edukacja
– Do połowy września PZU przekaże 1,6 mln odblasków z wbudowaną migającą lampką wszystkim uczniom szkół podstawowych z klas I–III w całej Polsce. Akcja obejmie ok. 14 tys. szkół państwowych i prywatnych. Kampania nie ogranicza się do rozdawania odblasków, jej celem jest też przekazywanie wiedzy o regułach bezpieczeństwa na drodze nie tylko najmłodszym, ale też rodzicom i nauczycielom. Kampania została objęta honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, dla którego bezpieczeństwo uczniów w szkołach jest jednym z priorytetowych działań polityki oświatowej.