PŁYNNIE PRZY WJEŹDZIE
Pas rozbiegowy ułatwia sprawne włączenie się do ruchu. Służy do przede wszystkim do tego, by móc rozpędzić samochód do prędkości odpowiedniej do wjechania na prawy pas autostrady. Gdy na niego wjeżdżamy różnica pomiędzy prędkością naszego pojazdu, a tego, który już autostradą się porusza, powinna być jak najmniejsza, by nie zmuszać innych kierowców do hamowania Oczywiście należy dobrze ocenić odległość dzieląca nas od jadącego pojazdu, nie należy liczyć na to, że on zwolni lub zmieni pas, by zrobić miejsce na nasz wjazdy. Zatrzymanie się na pasie rozbiegowym może mieć miejsce tylko w wyjątkowej sytuacji. Jeśli nie ma możliwości bezpiecznej zmiany pasa ruchu - nie rób tego. Jeśli zbliżasz się do wyjazdu z autostrady, nie wyprzedzaj i trzymaj się prawego pasa ruchu,
KONCENTRACJA I ROZWAGA
Unikajmy wykonywania gwałtownych manewrów i zajeżdżania drogi innym kierowcom. Przy dopuszczalnej na autostradzie prędkości 140 km/h każdy błąd może doprowadzić do kolizji. Dlatego warto być skoncentrowanym i zrezygnować z niebezpiecznych manewrów. Podczas jazdy zachowujmy bezpieczny odstęp, gdyż kiedy jedziemy szybko, mamy dłuższą drogę hamowania. Zza minimalny bezpieczny odstęp od poprzedzającego auta uznaje się połowę wartości prędkości wyrażoną w metrach, np. przy 100 km/h - 50 metrów. Lewy skrajny pas na autostradzie jest generalnie przeznaczony do wyprzedzania i nie należy się nim poruszać przez cały czas trwania podróży. Dla poruszających się najwolniej jest z kolei przeznaczony prawy pas. Wolna jazda innymi pasami tamuje ruch i jest uznawana za wykroczenie. Bezwzględnie nie wolno na autostradzie wycofywać samochodu lub próbować zawracać, nawet jeśli przejechaliśmy właściwy zjazd. Jeżeli widzimy, że zbliżamy się do „korka" koniecznie ostrzeżmy o zatorze innych kierowców włączając podczas hamowania światłą awaryjne. Są one z daleka widoczne, będą więc oni mieli czas, aby bezpiecznie zwolnić.
PANUJMY NAD KIEROWNICĄ
Adam Wodnicki, specjalista PZU
Częstym błędem popełnianym przez kierowców, podczas prowadzenia auta jest trzymanie kierownicy w niewłaściwy sposób. Jest to szczególnie zauważalne podczas pokonywania długich tras. Należy pamiętać, aby trzymać obie ręce na kierownicy, mniej więcej w połowie i nie podpierać ich o podłokietniki. Jeśli zdarzy się ekstremalna sytuacja na drodze, może okazać się, że ograniczony ruch rąk lub ułamkisekund konieczne do uchwycenia kierownicy drugą ręką, zaważą o spowodowaniu groźnej kolizji.