Czy trzeba płacić za źle wykonaną usługę fryzjerską?

2013-06-20 4:00

Nie jesteś zadowolony z usługi? Chcesz odzyskać pieniądze, ale nie wiesz, jak to zrobić? Justyna Kilarska, prawnik z Federacji Konsumentów, podpowiada, jakie prawa przysługują konsumentom.

Przefarbowałam włosy w zakładzie fryzjerskim, niestety fryzjer źle dobrał kolor farby. Zamiast włosów rudych, wyszły czarne. Jestem załamana i nie wiem, co robić. Sama nie potrafię wrócić do ulubionego koloru, a nie stać mnie na kolejną wizytę u fryzjera. Czy w ogóle powinnam zapłacić za źle wykonaną usługę? Grażyna 39 l.

>>> Fryzjer mnie oszpecił!

Ekspert: Klient może żądać zwrotu pieniędzy

Wizyta u fryzjera zazwyczaj ma poprawić nam nastrój. Czasami okazuje się, iż pojawia się problem, np. farba miała inny kolor albo była trzymana na włosach za długo. Do umów zawieranych o wykonanie usługi fryzjerskiej, np. strzyżenia, czesania bądź koloryzacji, należy stosować przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy o dzieło. W momencie gdy zjawiamy się w salonie fryzjerskim i ustalamy szczegóły dotyczące naszej nowej fryzury, dochodzi do zawarcia ustnej umowy. To ważne, bo dużo zależy od tego, na co dokładnie umawialiśmy się z fryzjerem. Nieprawidłowe wykonanie umowy jest podstawą do złożenia reklamacji na podstawie art. 637 § 1 k.c. Najbezpieczniej jest złożyć reklamację na piśmie za potwierdzeniem odbioru lub wysyłając list polecony. Ważne jest też, aby dokładnie sprecyzować swoje roszczenia. W piśmie można zażądać poprawienia usługi we wskazanym przez nas terminie. Jeżeli salon nie dokona poprawek w wyznaczonym czasie albo w ogóle niemożliwe jest usunięcie wady, można odstąpić od umowy (art. 637 § 2 k.c.). Konsumentowi przysługuje wtedy żądanie zwrotu zapłaconej ceny.

Najczęściej klienci salonów wytykają fryzjerom niewielkie wady. Nie jest to jednak podstawa do zwrotu pieniędzy, ale domagania się obniżenia ceny za błędnie wykonaną usługę.

Oprócz odpowiedzialności wynikającej z nienależytego wykonania umowy fryzjerzy ponoszą dodatkowo odpowiedzialność za wyrządzone przez siebie szkody na podstawie art. 471 k.c. Jeżeli konieczne było zakupienie lekarstw, odżywek bądź skorzystanie ze specjalistycznych zabiegów, to można domagać się stosownego odszkodowania. Niezbędne jest jednak udowodnienie tych kosztów, czyli przedstawienie rachunków.

Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected]. W temacie wpisz "konsumencki czwartek".

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają