DOBRE WZORNICTWO PRZYNIESIE SUKCES

i

Autor: materiały prasowe Nowoczesny design produktu, atrakcyjne opakowanie, nowoczesna strona internetowa, katalog, chwytliwe logo mogą pokierować firmę w kierunku rynkowego sukcesu. Teraz firmom, które chcą unowocześnić swoje wzornictwo z pomocą przychodzą Fundusze Europejskie

DOBRE WZORNICTWO PRZYNIESIE SUKCES

2017-10-24 2:00

Rodzinna firma Erkado, producent stolarki drzwiowej z Gościeradowa w woj. lubelskim dostała dotacje z Programu Polska Wschodnia na audyt wzorniczy, opracowanie strategii i jej wdrożenie. Firma działa na rynku polskim i za granica.

– W branży stolarki drzwiowej wzornictwo liczy się szczególnie. Konkurujemy z innymi producentami estetyką, w której ciekawy wzór stanowi gwarancję sukcesu. Dlatego też zdecydowaliśmy się aplikować o dotacje unijne do dwóch etapów „Wzoru na konkurencję" – mówi Tomasz Prucnal, dyrektor finansowy firmy Erkado.

– Obecnie w drugim etapie konkursu rozpoczynamy współpracęz projektantem wzornictwa przemysłowego. Dbając o harmonię poszczególnych elementów tworzących drzwi, nadamy im niepowtarzalny charakter. Wprowadzamy w ten sposób na rynek drzwi lakierowane, których nie mieliśmy do tej pory w naszej ofercie – wyjaśnia. – Powstają także nowekatalogi i strona internetowa, które wyznaczają nowy sposób komunikacji z odbiorcami.

Dzisiaj firma Erkado ma w port folio 50 różnych modeli drzwi. Wiele z nich stało się rynkowymi hitami. Co roku wprowadza do katalogu nowości. – Dzięki uzyskanej dotacji firma Erkado może podążać za zmieniającym się rynkiem. Po raz pierwszy współpracowaliśmy z projektantem wzornictwa przemysłowego, co uświadomiło naszym pracownikom, jak ważna jest to kwestia w branży stolarki drzwiowej. Efektem współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego oraz wdrożenie rekomendacji zawartych w strategii wzorniczej będzie wprowadzenie nowych produktów, a to przełoży się na zdobycie nowych klientów, wzrost eksportu i umocnienie marki Erkado na rynku – wyjaśnia Tomasz Prucnal.

ETAP 1 – JAKIE WARUNKI TRZEBA SPEŁNIĆ

O dofinansowanie mogą ubiegać się tylko firmy należące do sektora małych i średnich przedsiębiorstw i prowadzące działalność gospodarczą na terytorium Polski Wschodniej. Jeszcze przed złożeniem wniosku o dotację w pierwszym etapie musisz wybrać wykonawcę audytu wzorniczego. Informacja o tym, że kogoś takiego poszukujesz, musi zostać upubliczniona np. na stronie internetowej w formie zapytania ofertowego. Umieszczasz informację o warunkach udziału w postępowaniu (czyli kto może złożyć oferty), opisujesz przedmiot zamówienia, czyli co chcesz kupić, określasz kryteria oceny ofert i termin ich składania. Po wyborze wykonawcy usługi doradczej zawierasz z nim umowę warunkową. Jej minimalny zakres znajdziesz u organizatora konkursu, czyli Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Więcej informacji szukaj na stronie internetowej www.parp.gov.pl. Cały proces analizy i audytu aż do przygotowania strategii wzorniczej musi rozpocząć się najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie i nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy.

Wniosek o dofinansowanie składasz drogą elektroniczną za pośrednictwem Generatora Wniosków. Znajdziesz go na stronie internetowej PARP. Wniosek następnie zostanie oceniony przez Panel Ekspertów. Dotację możesz przeznaczyć na wykonanie audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej. Pierwszy etap ma charakter doradczy, ale jest obowiązkowy, jeśli chcesz złożyć wniosek w drugim etapie konkursu. Nabór wniosków już ruszył i potrwa do 15 listopada.

ETAP 2 – NA CO DOTACJA

Dofinansowanie mogą uzyskać projekty, które dotyczą wdrożenia strategii wzorniczej opracowanej i zatwierdzonej w pierwszym etapie. Oznacza to, że tylko te firmy,
które z sukcesem zrealizowały pierwszy etap, mogą ubiegać się o dotację.

Dotacje możesz przeznaczyć na:

1. koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych związanych z wdrożeniem strategii wzorniczej (dofinansowanie w 50 proc.),
2. koszty realizacji inwestycji początkowej obejmujące zakup:

• środków trwałych innych niż nieruchomości,
•wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej.

Koszty realizacji inwestycji początkowej są kwalifikowane jedynie w projektach, które dotyczą wdrożenia innowacji produktowej. W jej wyniku powstanie w ofercie firmy nowy lub znacząco ulepszony produkt (wyrób lub usługa). Drugi etap nie może być realizowany dłużej niż 15 miesięcy od dnia złożenia wniosku dofinansowanie.
-

Wzór na konkurencję

„Wzór na konkurencje" z Programu Polska Wschodnia to propozycja dla firm, które chcą działać w co najmniej jednym ze wschodnich województw: warmińsko- -mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim. Unijna dotacja przyznawana jest w dwóch etapach, czyli składasz dwa niezależne wnioski i podpisujesz dwie odrębne umowy o dofinansowanie. Pierwszy etap to wykonanie audytu wzorniczego. Dotacja może być przeznaczona na opłacenie specjalistów (zakup usług doradczych), którzy przeanalizują potrzeby firmy w obszarze wzornictwa i sformułują zalecenia i porady dotyczące tego, co należy zmienić, czyli strategie wzornicza. Na tym etapie można otrzymać maksymalnie 100 tys. zł., a poziom dofinansowania wynosi nawet do 85 proc. Drugi etap to wdrożenie strategii wzorniczej, czyli tego, co opisane zostało w zaleceniach. Dofinansowanie może wynieść nawet 3 mln zł., a poziom dofinansowania sięga 70 proc.


Nabór wniosków juz trwa i zakończy się 31 maja 2018 r.

Ponad 63 proc. respondentów deklaruje, że chętniej kupiłoby produkt, wiedząc, że jego producent otrzymał dotację na jego opracowanie. Można wnioskować, że projekty objęte finansowaniem z Funduszy Europejskich kojarzą się Polakom z surową selekcją i wysokimi wymogami dotyczącymi jakości. Stąd potencjalni konsumenci postrzegają takie produkty jako warte zakupu.

 


-

INWESTYCJA W DESIGN SIĘ OPŁACA!

Rolę designu w odnoszeniu sukcesu rynkowego potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez PARP w ramach projektu „Ewaluacja zapotrzebowania na wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (designu)". Zdaniem 58 proc. respondentów produkt lub usługa, w którym wykorzystali wzornictwo odniósł sukces rynkowy. Aż 73 proc. respondentów uważa, że bez dobrego designu trudno dziś odnieść rynkowy sukces, a 68 proc. twierdzi, że inwestycja firmy we wzornictwo to mądrze wydane pieniądze. Dla 95proc. badanych design jest ważny dla powodzenia produktów na rynku.


PONADGRANICZNA POMOC DLA FIRM

Fundusze Europejskie wspierają nie tylko inwestycje krajowe, lecz także takie, które wykraczają poza granice jednego państwa, wtedy do akcji wkraczają programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (Interreg). Umożliwiają one współprace partnerów z różnych krajów. Z niektórych programów mogą korzystać również przedsiębiorcy.

Dobrym przykładem jest projekt Clean Tech realizowany przez siedmiu partnerów z Litwy, Niemiec i Polski reprezentowanej przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie. Zakłada on utworzenie klastra skupiającego instytucje sektora czystych technologii. Celem klastra jest zwiększenie konkurencyjności należących do niego przedsiębiorców, którzy działają w czterech obszarach tematycznych: zielone rozwiązania w zakresie mobilności, utylizacja odpadów, budownictwo oraz energia odnawialna. Projekt adresowany jest do podmiotów – instytucji badawczych, przedsiębiorstw, potencjalnych odbiorców czystych technologii – pochodzących z nadmorskich regionów Danii, Litwy, Niemiec, Polski i Szwecji. Warunkiem jest zainteresowanie zielonymi rozwiązaniami w zakresie mobilności, utylizacji odpadów, budownictwa oraz energii odnawialnej.

– Tworzymy m.in. bazę firm z sektora zielonej energii. Bierzemy pod uwagę firmy z całej Polski, nie tylko z regionu. Tak w Polsce, jak w krajach naszych partnerów organizujemy dla firm różnego rodzaju wydarzenia, np. konferencje, seminaria, spotkania. Ułatwiamy znalezienie partnerów z zagranicy, dbamy o to, by firmy nawiązywały współpracę międzynarodową – mówi Klaudia Cichowska, specjalista ds. rozliczeń i projektów UE Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – W każdym z krajów partnerskich powstały międzynarodowe punkty konsultacyjne. Spełniają one rolę instytucji pośredniczących działających na rzecz przedsiębiorstw. W praktyce wygląda to np. tak, że firma z Polski przesyła do nas zapytanie dotyczące potrzeb biznesowych w Szwecji. Wówczas kontaktujemy się z naszym odpowiednikiem w Szwecji, który zbiera potrzebne informacje i przekazuje je za naszym pośrednictwem do zainteresowanego podmiotu w Polsce – wyjaśnia. Projekt dofinansowany z programu Interreg Południowy Bałtyk i potrwa jeszcze dwa lata.

PROGRAM POŁUDNIOWY BAŁTYK

Przedsiębiorcy mogą korzystać z usług oferowanych w ramach projektów realizowanych z Programu Południowy Bałtyk (jak w przypadku projektu Clean Tech), ale nie mogą być w nich partnerami. Możliwi beneficjenci programu to m.in.:

• izby handlowe, agencje rozwoju, inkubatory biznesu, parki technologiczne i inne organizacje finansowe i wsparcia biznesu,
• organizacje pozarządowe,
• firmy publiczne lub prywatne (o charakterze publicznym lub non- -profit), zajmujące się gminna lub komunalna gospodarka środowiskowa i energetyczna (odpady, woda, ogrzewanie, ochrona jakości powietrza),
• przedsiębiorstwa transportu publicznego i instytucje związane z infrastruktura transportowa,
• stowarzyszenia formalne, klastry i sieci MSP (mające osobowość prawna).

Program wspiera m.in. branżę morską (sektor niebieski) oraz zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych (sektor zielony). Przedsiębiorcy mogą być beneficjentami w poniższych programach współpracy międzynarodowej:

Więcej informacji o programie: www.southbaltic.eu

PROGRAM POLSKA – SAKSONIA

Program obejmuje w Polsce woj. Dolnośląskie (podregion jeleniogórski) oraz województwo lubuskie (powiat żarski), w Niemczech zaś Saksonię (powiaty Görlitz i Bautzen). Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą aplikować o wsparcie w zakresie dziedzictwa naturalnego i kulturowego, edukacji oraz partnerskiej współpracy. Do 30 listopada br. trwa nabór w zakresie projektów dotyczących dziedzictwa.

Więcej informacji o programie: www.plsn.eu

PROGRAMY TRANSNARODOWE

Program Europa Środkowa obejmuje cały obszar Polski oraz Austrię, Chorwację, Czechy, Słowację, Słowenię, Węgry, wybrane regiony Niemiec i Włoch. Z kolei z programu Region Morza Bałtyckiego korzystają: Dania, Estonia, Finlandia, Łotwa, Litwa, Polska, Szwecja, Niemcy (wybrane obszary).

Programy te oferują wsparcie na innowacje i zwiększenie konkurencyjności, strategie niskoemisyjne, zasoby naturalne i kulturowe oraz powiązaniatransportowe. Transnarodowe programy Interreg Europa Środkowa oraz Interreg Region Morza Bałtyckiego są dostępne dla instytucji publicznych i prywatnych z całej Polski. Polscy partnerzy, wspólnie z partnerami zagranicznymi, uczestniczą we wspólnym planowaniu, wymianie doświadczeń oraz wprowadzają innowacje. Zyskują dostęp do bardziej zaawansowanych rozwiązań i testują je w polskich warunkach. Dzięki projektom finansują m.in. personel i usługi świadczone przez ekspertów i firmy zewnętrzne. W obydwu programach trwają obecnie nabory – w programie Europa Środkowa do 25 stycznia 2018 r., a w regionie Morza Bałtyckiego do 9 kwietnia 2018 r.

Więcej informacji na stronach:

www.ewt.gov.pl,
www.interreg-baltic.eu
www.interreg-central.eu
-

TU UZYSKASZ INFORMACJE

Jeśli szukasz informacji na temat wsparcia z unijnych funduszy, bezpłatnie udzielą ci ich konsultanci z Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich. Listę punktów i ich adresy znajdziesz na stronie: www.funduszeeuropejskie.gov.pl/punkty

 

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki