W najnowszej edycji kampanii Grupa LEGO zachęca rodziców do dawania dzieciom wyboru i możliwości wyrażania siebie, a także pobudzania rozwoju i kreatywności najmłodszych, bez względu na płeć. Przede wszystkim zwraca uwagę na powszechne stereotypy dotyczące dziewczynek i to, jaki mają wpływ na kształtowanie się nowego pokolenia kobiet. W końcu dziewczynki też budują z klocków, a mając odpowiednie wsparcie ze strony dorosłych, mogą świadomie budować swoją przyszłość i wieść szczęśliwe życie.
To pierwsza taka konferencja w kraju!
Jakie są współczesne dziewczynki i dziewczyny? Jaka jest różnica między dziewczyńskością a dziewczęcością? W jakim stopniu granice girlhood studies określa płeć kulturowa, wiek lub inne czynniki? Te zagadnienia oraz wiele innych kluczowych aspektów dotyczących „dziewczyńskości” wybrzmiało podczas dwudniowej konferencji „Dziewczynki i dziewczyny. Wstęp do girlhood studies” – w oparciu o najnowsze, polskie badania naukowe na temat dziewczynek. Wydarzenie zostało zorganizowane w celu przedstawienia wyników badań prowadzonych w obszarze girlhood studies, a także stało się miejscem wymiany doświadczeń i kontaktów polskich badaczy i badaczek w tym temacie, jednocześnie tworząc przestrzeń dla współpracy naukowej w przyszłości. Wykład otwierający pt. „Od grzecznej dziewczynki do grzecznej dziewczynki. Dziewczęta w podręcznikach szkolnych dla dzieci najmłodszych 1785–2021” wygłosiła prof. Anna Landau-Czajka z Zakładu Historii Społecznej XIX i XX wieku IH PAN.
Czym jest Girlhood studies?
Girlhood studies to odrębny obszar badawczy, którego początki na świecie sięgają lat 90. Stanowi interdyscyplinarne pole badawcze skoncentrowane na krytycznej analizie reprezentacji tzw. dziewczyńskości oraz na badaniu doświadczeń dziewczynek. W konferencji uczestniczyło 32 panelistek i panelistów z całego kraju oraz 20 dziewczynek, które miały okazję dyskutować z naukowczyniami 8 października podczas „Debaty Dziewczyńskiej”. Poznanie różnorodnych doświadczeń i historii dziewczynek pozwoli naukowczyniom uwzględnić w narzędziach badawczych i analitycznych perspektywę dziewczyńską, która wzbogaci girlhood studies w Polsce. Podczas wydarzenia dyskutowano na tematy związane ze statusem prawnym dziewczyn i dziewcząt, ich przedstawianiem w literaturze, kulturowe i społeczne aspekty zdrowia dziewcząt, m.in. otyłość, z dziewczyńskością w czasach PRL-u, kulturą popularną i codziennością (farbowanie włosów, dziewczyńskie youtuberki). Także Firma LEGO, będąc mecenasem wydarzenia, udostępniła wyniki swoich badań.
Dziewczynki pozbawione barier związanych z płcią
Podczas konferencji Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie, przedstawia wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Firmy LEGO przez Instytut Geeny Davis ds. Płci w Mediach. Badanie zrealizowano aż w siedmiu krajach, w tym również w Polsce. Wnioski były następujące:
- dziewczynki są otwarte na różnorodność i pozbawione barier związanych z płcią – 90 proc. dziewczynek w Polsce zgadza się ze stwierdzeniem „to jest OK, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”;
- dziewczynki nie mają tendencji do osądzania czy podziałów płciowych – dziewczynki z Polski (60 proc.) w mniejszym stopniu niż rodzice (66 proc.) oraz chłopcy (75 proc.) uważają, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci;
- dziewczynki odczuwają jednak często, że mogą być osądzane przez innych – 43 proc. dziewczynek w Polsce obawia się wyśmiania z powodu używania zabawki przypisywanej stereotypowo płci męskiej. To jedna z barier, które ograniczają kreatywność i swobodę samorozwoju dziecka;
- obawy dziewczynek mogą mieć swoje źródło w rodzicach, ponieważ 22 proc. z nich obawia się, że ich córka będzie wyśmiana ze względu na używanie zabawki, którą stereotypowo powinni się bawić chłopcy.
Badania przeprowadzono w ramach kampanii „Dziewczynki mogą wszystko”, która uwrażliwia rodziców na potrzeby ich dzieci, zwłaszcza córek, które – aby mogły czuć się szczęśliwe, odkrywać swoje talenty i znaleźć własną ścieżkę rozwoju – potrzebują wsparcia swoich opiekunów. Współcześnie rodzice mają dostęp do wielu narzędzi – począwszy od klocków, przez nowoczesne technologie, aż po rozwojowe zajęcia pozaszkolne – które mogą stymulować dziewczynki, rozbudzać ich ciekawość i chęć poznawania świata, bez oceny, bez krytyki i podziału na płeć.
– Marka LEGO wierzy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym co je inspiruje. Bez obawy o bycie wyśmianym. Poprzez naszą kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje. – mówiła podczas konferencji Beata Kucejko, dyrektorka marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.
Poznanie codzienności, doświadczeń i historii dziewczynek pozwoli naukowcom wypracować odpowiednie narzędzia analityczne i badawcze, które wesprą rozwój Girlhood studies w Polsce.
Partnerem materiału jest LEGO