WARSZTATY Z DOBRĄ ENERGIĄ!
FUNDACJA „ECOLOGICUM”
To projekt skoncentrowany wokół odnawialnych źródeł energii w postaci warsztatów edukacyjnych dla uczniów z klas 1–3 szkoły podstawowej. Jego celem jest zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej młodego pokolenia. „Warsztaty z Dobrą Energią!” wspólnie poprowadzą prezeska fundacji dr Anna Sadowska-Deś i mgr inż. Arleta Galicka – ekspertka od edukacji ekologicznej.
– Widzimy duże braki w edukacji ekologicznej w polskich szkołach. Odbywa się to często na zasadzie informowania o negatywnych konsekwencjach zanieczyszczenia środowiska. Chciałybyśmy, aby dzieci już od wczesnych lat były bardziej świadome swojego wpływu na środowisko i znały nowe technologie, które mogą w tym pomóc. – mówi dr Anna Sadowska- Deś. – Dysponujemy interaktywnymi, wielkoformatowymi tablicami, za pomocą których uczniowie sami będą mogli wytworzyć energię, np. lejąc wodę na turbinę wodną umieszczoną na tablicy „hydroelektrownia”. Mamy też model elektrowni wiatrowej, na której dzieci własnym podmuchem wytwarzają energię elektryczną. Dodatkowo pokazujemy model ekologicznego domu, na którym zamontowany jest aktywny panel fotowoltaiczny. Uświadomimy dzieci, że możemy wytwarzać energię ze źródeł przyjaznych naszej planecie. Pierwsza godzina zajęć to warsztaty na temat OZE, na których dzieci samodzielnie wytworzą energię z wiatru, wody i słońca. Podczas drugiej godziny wszyscy będą wykonywać własne, ekologiczne gry planszowe.
– Do gier będą dołączone pytania z zakresu OZE i zrównoważonego rozwoju. Po stworzeniu gry dzieci zabiorą ją do domu i poprzez rozgrywki z rodziną i przyjaciółmi będą mogły edukować kolejne osoby, poszerzając zasięg ekologicznych działań wydarzenia. – mówi mgr inż. Arleta Galicka, współautorka projektu. – Nasze warsztaty to połączenie kreatywnej zabawy z nauką, co zwiększa zaangażowanie uczestników i buduje właściwe postawy proekologiczne.
Zajęcia przewidziane są dla 1000 warszawskich uczniów.
ŹRÓDŁA WARSZAWY. POZNAJEMY I CHRONIMY WODY STOLICY
FUNDACJA LA FONTAINE
To program koedukacyjny dla uczniów pięciu wybranych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W ramach projektu uczniowie będą poznawać zasoby hydrologiczne Warszawy, sposoby na oszczędzanie wody i minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko. Dzieci i młodzież dowiedzą się, na czym polega działanie infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz jak wygląda oczyszczanie wody.
– Projekt ma nauczyć dzieci, jak dbać o wody w globalny sposób. W szkołach lekcje tematyczne będą prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin m.in. z ekologii, hydrologii czy ochrony środowiska. To pozwoli jak najszerzej omówić zagadnienia związane z wodą. – opowiada autorka projektu Marta Wardaszko-Bareja. – W drugiej części organizowane będą wycieczki do kluczowych miejsc, takich jak m.in. brzeg Wisły, ukryte rzeki (np. Żurawka, Drna), warszawskie ujęcia wody, stacje uzdatniania i oczyszczalnie ścieków. Zwieńczeniem programu będzie wykonanie mini projektów uczniowskich, w ramach których dzieci będą rozwiązywały problemy związane z wodami. Mogą być to pomysły sprzątania brzegów Wisły, propozycje kampanii społecznych lub infografik o tym, jak oszczędzać wodę.
– Zależy mi na tym, aby w tym projekcie dzieci i młodzież uczestniczyły bardziej na zasadzie partnerstwa, a nie relacji mentor- uczeń. – mówi Marta Wardaszko-Bareja.
EKO-BOTY: KREATYWNA EDUKACJA PROEKOLOGICZNA
FUNDACJA MARE
Fundacja MARE to jedyna w kraju organizacja pożytku publicznego, która zajmuje się wyłącznie ochroną ekosystemów morskich. Oprócz działań na rzecz morza, MARE w swoich działaniach skupia się także na edukacji dotyczącej kryzysu klimatycznego, utraty bioróżnorodności i wpływu człowieka na Bałtyk. Poprzez swoje działania chce wzbudzać wrażliwość ekologiczną w społeczeństwie oraz nowe sposoby postrzegania relacji z naturą. Celem projektu jest opracowanie i przetestowanie metodyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Ma ona nie tylko poszerzać wiedzę uczniów, ale także kształtować postawy proekologiczne. Projekt wspólnie stworzyli Olga Sarna z Fundacji MARE oraz dr Maciej Słomczyński z Uniwersytetu Otwartego działającego w ramach Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista od wykorzystania nowych technologii w edukacji.
– Zajęcia będą realizowane w oparciu o metodę projektu, w ramach której dzieci stworzą EKO-BOTy – cyfrowe tożsamości AI inspirowane fauną i florą Bałtyku. Uczestnicy warsztatów opracują cechy osobowości EKO-BOTów, ich zainteresowania czy wizualizacje. W trakcie przygotowań dzieci dowiedzą się m.in. o wpływie plastikowych odpadów na życie w morzach, sposobach redukcji emisji CO2 i wpływie zmian klimatu na zdrowie. Dzięki temu świadomie wybiorą proekologiczne postawy dla botów, takie jak Recyklingowy Artysta, Strażnik Wód czy Eko-detektyw. – wyjaśnia współautor projektu dr Maciej Słomczyński. Projekt zakłada także stworzenie strony internetowej dla edukatorów z gotowymi scenariuszami zajęć i wskazówkami metodycznymi, interaktywnymi botami opracowanymi w ramach pracy z dziećmi oraz prostą aplikację webową do tworzenia nowych tożsamości proekologicznych botów. Znajdzie się tam również baza linków do narzędzi AI wspierających działania twórcze (grafiki, piosenki, animacje).
– Traktujemy ten projekt jako pilotaż i liczymy, że uda się rozpowszechnić wypracowane rozwiązania w kolejnych szkołach. Mamy nadzieję, że interaktywne działania przybliżą dzieci do morza i pozwolą im lepiej poznać głębiny i żyjące tam istoty. Wierzymy, że pierwszym krokiem do ochrony przyrody jest jej bliższe poznanie – chcemy chronić to, co kochamy i znamy – podsumowuje Olga Sarna, współautorka projektu.
Partnerem materiału jest E.ON POLSKA S.A.