Egzamin gimnazjalny z części humanistycznej składa się z dwóch tur. Pierwsza obejmuje szeroko pojęty zakres WOS-u i historii. Natomiast druga ma być sprawdzianem wiedzy z j. polskiego. Przygotowania do małej matury zaczynają się właściwie już w szkole podstawowej.
Zadaniem tego sprawdzianu wiedzy jest ocena rozwoju intelektualnego przyszłych absolwentów gimnazjum. Dlatego niezwykle istotna jest systematyczna nauka, która pozwala nie tylko bezboleśnie przechodzić poszczególne etapy edukacji, ale sprawia również, że uczniowie stają się bardziej kreatywni. Pomaga to właściwie w każdym elemencie testu. Nabyta wiedza jest dzięki temu właściwie wykorzystywana.
Poniżej przedstawiamy termin i podział Egzaminu Gimnazjalnego z części humanistycznej.
Część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie - 24 kwietnia 2012 roku (wtorek), godz. 9.00, czas trwania 60 minut;
Część humanistyczna z zakresu języka polskiego - 24 kwietnia 2012 roku (wtorek), godz. 10.45, czas trwania 90 minut;
Egzamin z języka polskiego - jak się przygotować
Zadania na egzaminie mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. Porblematyka ich jest zróżnicowana. Część zadań wymaga ściślej określonej wiedzy, z kolei inne zagadnienia sprawdzają kretywność gimnazjalistów. Często można się spotkać z porównaniami dzieł sztuki z dziełami literatury. Błyskotliwa młodzież beż żadnych problemów powinna wybrnąć zwycięsko z tego typu zadań.
Wśród pytań otwartych znajdzie się polecenie zastosowania formy użytkowej, są to.: podanie, życiorys, CV, list motywacyjny, dedykacja, list oficjalny, ogłoszenie lub zaproszenie; dłuższa wypowiedź pisemna: rozprawka, opowiadanie, charakterystyka, opis lub sprawozdanie. Poczas małej matury sprawdzana będzie znajomość tekstów :literackich, popularnonaukowych, czy też publicystycznych.
Jak przygotować się do tak obszernego testu? Najprostszym a zarazem najbardziej skutecznym sposobem jest systematyczna nauka. W kilka miesięcy nie można nadrobić wszystkich zaległości. Oczywiście jest szansa na szybkie przyswojenie pewnych faktów i usystematyzowanie wiedzy na ostatniej prostej. Na początku trzeba zadać sobie pytanie, gdzie mamy największe braki?
Znalezienie odpowiedzi ułatwi nam zaplanowanie ostatnich dni nauki. Ważnym elementem egzaminu jest praca otwarta. Zastosowanie form użytkowych, czy też dłuższej wypowiedzi pisemnej jest przydatne nie tylko na egzaminie, ale w życiu również. Właśnie z tą częścią młodzież ma najwięcej problemów.
Uczniowie gimnazjum spodziewają się listu motywacyjnego na egzaminie. Natomiast najmniej pożądaną wypowiedzią pisemną jest rozprawka. Wzór podania czy życiorysu można znaleźć wszędzie. Zaczynając od biblioteki, a kończąc na internecie. Są to informacje krótkie i schematyczne.
Gimnazjaliści narzekają na dowolność interpretacji ich wypracowań. Często zastanawiają się czy i w jakim stopniu można odbiec od tematu, chcąc uczynić swoją pracę bardziej kreatywną. Wykorzystywanie swojej wiedzy w każdym calu nie jest błędem. Nawiązania do innych dzieł literackich, czy korzystanie z cytatów jest jak najbardziej wskazane.
Wszystko jednak musi mieć swoją miarę, jak i również konieczne są analogie z wybranym tematem. Nie można oczywiście oprzeć na tym całej pracy, ale trafne porównania są bardzo cenne dla sprawdzających. Innym niezwykle istotnym elementem wypowiedzi pisemnej jest odpowiednie jej zaplanowanie.
Wstęp, rozwinięcie, zakończenie - to abecadło wypracowań. Nie chodzi oczywiście o aspekt wizualny, ale każda praca powinna mieć sens, powinna być rozwijana według określonej konwencji. Natomiast jeśli chodzi o pytania zamknięte, to przede wszystkim trzeba - dokładnie czytać polecenia! Niby to takie oczywiste, ale wiele osób gubi przez to sporą liczbę punktów, a takie straty najbardziej bolą.
Zazwyczaj test opiera się na określonej tematyce. Porównaniach różnych aspektów, np. dzieł literackich z dziełami sztuki. Warto tworzyć sobie obraz pracy, który będzie się wzbogacał z każdym pytaniem. Często jedno z drugim jest związane, a to powinno ułatwić odpowiedź.
Egzamin z WOS-u i historii - jak się przygotować
Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie mają wyłącznie formę zamkniętą, są zróżnicowane pod względem sprawdzanych wiadomości i umiejętności, poziomu trudności, a także sposobu udzielania odpowiedzi. Mogą odwoływać się do różnych epok i rozmaitej tematyki, a także do zróżnicowanych materiałów źródłowych. Uczeń spotka w arkuszu egzaminacyjnym m.in. tabele, mapy i fotografie. Ważna jest umiejętność kojarzenia faktów. Poszczególne zagadnienia są ze sobą powiązane.
Przed małą maturą warto przypomnieć sobie najważniejsze wydarzenia historyczne i związane z nimi postacie. Może to pomóc w analizie tekstów, na podstawie których zadawane są pytania. Tematyka zagadnień będzie opierać się na wątku przewodnim, może to być pamiętne wydarzenie, które zazwyczaj jest dość popularne i powszechne.
Gimnazjaliście bardzo narzekają na obecny stan rzecz. Zdaniem młodzieży mała ilość godzin poświęconych w szkole na WOS i historię stanowi spory dysonans do zadań na egzaminie gimnazjalnym. Z całą pewnością stanowi to duży problem. Można jednak zniwelować braki wiedzy, które powstały z tego właśnie powodu. Wiedza o społeczeństwie często nie wymaga stricte polityczno-społecznych informacji.
Najważniejsza jest ogólna orientacja. Należy znać podstawowe struktury społeczne i polityczne. O wiele łatwiej jest wtedy odnośić się do poszczególnych zadań. Często można w tego typu sprawdzianie wiedzy, wykorzystać swoje zainteresowania. Osoby interesujące się wiadomościami z kraju i ze świata mają ułatwione zadanie, niezależnie od specyfiki tych informacji.
Podobnie rzecz ma się z historią. Znajomość charakterystyki epok jest podstawą do dobrej analizy zadań. Znając analogie poszczególnych wydarzeń dużo łatwiej odnaleźć się nawet w mniej znamym wydarzeniu. Sen z powiek gimnazjalistom spędzają daty historyczne, to zmora niemal każdego ucznia.
Mała matura jest przedsmakiem tego co czeka większość dzisiejszych gimnazjalistów za kilka lat. Nadchodzący egzamin zadecyduje o przyszłości wielu z nich, dlatego należy do niego podejść ze spokojem, aby wykorzystać pełnię swoich umiejętności. Wszystkim gimnazjalistom życzymy - Powodzenia i połamania długopisów!