Od roku szkolnego 2011/2012 egzamin gimnazjalny będzie przeprowadzany na nowych zasadach.
Egzamin ma na celu sprawdzenie jak uczniowie opanowali wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych określonych w podstawie programowej kształcenia.
Egzamin będzie się składał z takich samych części jak dotychczasowy, jednak każda z nich będzie się różnić strukturą.
Np. część egzaminu z języka obcego nowożytnego będzie podzielona na dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony.
Zasady ogólne egzaminu gimnazjalnego:
Egzamin gimnazjalny obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w trzecim i wcześniejszych etapach edukacyjnych. Egzamin ma formę pisemną. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać, toteż egzaminu nie można nie zdać.
Części egzaminu gimnazjalnego:
Egzamin gimnazjalny składa się z trzech części:
- humanistycznej,
- matematyczno-przyrodniczej
- części dotyczącej języka obcego nowożytnego.
1. Część humanistyczna
Składa się z zadań z zakresu języka polskiego oraz zadań z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Zadania z języka polskiego mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna. Zadania mogą odnosić się do:
-tekstów literackich
- tekstów popularnonaukowych
- publicystycznych.
Sprawdzane będzie nie tylko rozumienie zamieszczonego tekstu, ale także znajomość utworów literackich lub dorobku autorów. Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie mają formę zamkniętą. Są zróżnicowane pod względem sprawdzanych wiadomości i umiejętności, poziomu trudności, a także sposobu udzielania odpowiedzi.
2. Część matematyczno-przyrodnicza
Składa się z zadań z zakresu matematyki oraz zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych:
-biologii
- chemii
- fizyki
- geografii
. Zadania z matematyki mają formę zamkniętą lub otwartą. W obecnych zestaw egzaminacyjnych mniej będzie zadań sprawdzających znajomość algorytmów i umiejętność posługiwania się nimi, więcej natomiast zadań sprawdzających rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych. Zadania z zakresu przedmiotów przyrodniczych mogą sprawdzać np:
-znajomość faktów
-symboli
-terminów
-wzorów
-umiejętności prostych np.: wyszukiwania informacji, rozpoznawania typów obiektów, zjawisk i procesów. Zadania z przedmiotów przyrodniczych maja formę wyłącznie zamkniętą.
3. W części dotyczącej języka obcego nowożytnego
Gimnazjalista dokonuje wyboru jednego z siedmiu języków:
-angielskiego
-francuskiego
-hiszpańskiego
-niemieckiego
-rosyjskiego
-ukraińskiego
z zastrzeżeniem, że gimnazjalista może wybrać tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego. Ta część egzaminu ma dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony. Każdy gimnazjalista będzie miał obowiązek przystąpić do egzaminu na poziomie podstawowym, sprawdzającego spełnianie wymagań ustalonych w podstawie programowej. Egzamin na poziomie rozszerzonym będzie obowiązkowy tylko dla uczniów, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka rozpoczętą w szkole podstawowej. Prawo przystąpienia do niego będzie miał natomiast uczeń, który dobrze poznał język obcy poza szkołą. Ocena z egzaminów z języka obcego będzie liczyła się przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
Więcej informacji na stronie internetowej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży www.cdzdm.pl
Zobacz również arkusze egzmainacyjne z roku 2013: