Gdy dostawca Internetu nie dotrzymał umowy

2013-09-12 3:00

Masz problemy z dostawcą Internetu, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków? Michał Herde, prawnik Federacji Konsumentów, radzi, co możesz zrobić w takiej sytuacji.

U dostawcy Internetu mam dodatkowo wykupiony program antywirusowy. Niestety, w połowie okresu rozliczeniowego nagle pojawiły się problemy techniczne uniemożliwiające działanie tego programu. Operator nie kwapił się z naprawą. W rezultacie nie miałam antywirusa przez dwa tygodnie. Zgłaszałam problem operatorowi trzykrotnie, ponaglałam go, a ten twierdził, że sprawa czeka na rozwiązanie. Mimo wszystko miesięczny rachunek opiewał na całą kwotę za program antywirusowy. Czy mogę zażądać obniżki kwoty do zapłaty? Dlaczego mam płacić za coś, do czego nie miałam dostępu i z czego nie mogłam korzystać? Jeśli nie mam prawa do żądania obniżenia rachunku czy zadośćuczynienia, to co mogę zrobić, by nie płacić za coś, z czego nie mogłam korzystać? Agnieszka (31 l.)

Ekspert: Klient ma prawo ubiegać się o odszkodowanie od dostawcy sieci

Jeżeli dostawca usługi zobowiązał się do świadczenia jej w sposób ciągły, w taki właśnie sposób powinien zobowiązanie wykonać. Za czas przerwy w dostarczaniu ochrony usługodawca powinien udzielić rabatu lub też po prostu nie naliczać należności za okres wstrzymania usługi. Z drugiej strony konsument w chwili stwierdzenia, że usługa nie jest realizowana, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym usługodawcę. Najlepiej też zgłosić ten fakt na piśmie, do celów dowodowych.

Przed rozpoczęciem korzystania z usługi (przed zawarciem umowy) należy dokładnie zapoznać się z zasadami jej świadczenia. Z reguły takie zasady ujęte są w regulaminie. Może on przewidywać, że w trakcie świadczenia usługi nastąpią przerwy techniczne związane z koniecznością aktualizacji oprogramowania lub przeprowadzenia innych czynności konserwacyjnych. Taka jednak przerwa musi być wcześniej zakomunikowana użytkownikowi.

Zobacz: Zero złotych za internet

Jeżeli usługodawca nie wykonuje zobowiązania lub wykonuje je nienależycie, konsument, który z tego powodu poniósł materialną szkodę, może żądać odszkodowania. Należy jednak pamiętać, że każde zabezpieczenie antywirusowe tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale nigdy całkowicie nie chroni. Jest to związane ze specyfiką rozwiązań informatycznych, a także z różnymi zachowaniami internautów. Ponieważ na ten ostatni czynnik mamy największy wpływ, warto zapoznać się z zasadami unikania ryzyka w poruszaniu się po cyfrowym świecie i stosować je w praktyce.

Jeśli trafiłeś na nieuczciwego sprzedawcę i nie wiesz, jak walczyć z nim o swoje prawa, napisz do nas. Eksperci z Federacji Konsumentów odpowiedzą na twój list. Opisz swój problem w e-mailu i wyślij go na adres [email protected].

W temacie wpisz "konsumencki czwartek".

 

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają