W ubiegłym roku minęła 170. rocznica otwarcia linii kolejowej Wrocław - Oława, pierwszej na ziemiach polskich. Trasa powstała w 1842 roku z inicjatywy władz pruskich, rządzących wówczas na Śląsku. Pionierski, jednotorowy odcinek miał 27 km długości. Do 1846 roku linie pruskiej Kolei Górnośląskiej stopniowo rozbudowywane przez prywatną spółkę Kolei Górnośląskiej, łączące takie miasta jak Opole, Mysłowice, Kędzierzyn, Gliwice i Katowice, osiągnęły 200 km długości.
Rozpęd, mimo niewoli
Sieć kolejowa i związane z nią obiekty powstawały również na terenie pozostałych zaborów. W 1844 roku zaczęto wznosić Dworzec War- szawsko-Wiedeński w Warszawie. Rok później 30-kilometrową trasę z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego pokonał pierwszy pociąg w Królestwie Polskim. W 1852 roku otwarto linię Berlin - Krzyż - Bydgoszcz - Tczew - Gdynia - Braniewo, a cztery lata później pociągi ruszyły z Wrocławia przez Leszno do Poznania. Wkrótce powstał imponujący Dworzec Główny we Wrocławiu. W1866 roku Łódź, dzięki Koluszkom, zyskała wygodne połączenie z linią warszawsko-wiedeńską. Wkrótce ruszyła też kolej terespolska z Warszawy do Brześcia, a w latach 70. XIX wieku poza nowymi liniami kolejowymi oddano do użytku pierwszy most kolejowy przez Wisłę. W 1899 roku pierwsi pasażerowie przyjechali pociągiem do Zakopanego.
Kolej na niepodległość
W 1922 roku po przyłączeniu części Górnego Śląska do Polski przypadł nam z całej Kolei Górnośląskiej zaledwie 19-kilometrowy odcinek Świętochłowice-Mysłowice. Lokomotywy były wtedy wyłącznie parowe. Pociągi spalinowe dołączyły w Polsce do parowych w 1936 roku. Zaraz potem na trasy wyjechały pierwsze motorowe ekspresy. Polskie składy motorowe mknące z Katowic do Krakowa osiągały zawrotną jak na owe czasy prędkość 130 km/h, zaledwie o 30 km/h mniejszą od ówczesnego rekordu światowego. W 1920 roku uruchomiono pierwszą w Polsce Fabrykę Lokomotyw Fablok w Chrzanowie. W budowę parowozów według rodzimych projektów zaangażowały się Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów oraz zakłady „H. Cegielski". W1926 roku Prezydent RP powołał przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe. Rok później ruszyła Elektryczna Kolej Dojazdowa (EKD) kursująca w obie strony z Warszawy do Podkowy Leśnej i Grodziska Mazowieckiego. Godnym podziwu osiągnięciem Fabloku była produkcja pięciu wagonów spalinowych znanych jako luxtorpedy. Nieporównanie szybsze i sprawniejsze od parowych maszyny były produkowane na licencji wagonu kupionego w 1933 roku od firmy Austro-Daimler-Puch.
Podróż z prądem
W 1935 r. polskie fabryki zaczęły produkować tabor elektryczny dla węzła warszawskiego. Dwa lata później zbudowany w Fabloku nowy polski parowóz Pacific, rozwijający prędkość do 140 km/h, zdobył laury na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu.
Po wojnie w 1947 roku powstało Biuro Elektryfikacji Kolei. Siedem lat później z Warszawy przez Koluszki do stacji Łódź Fabryczna ruszył pionierski pociąg trakcji elektrycznej. Fabryka Pafawag ruszyła zaś z produkcją pierwszej powojennej serii elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Do 1957 roku zelektryfikowana została pierwsza linia kolejowa o dalekim zasięgu, wiodąca z Warszawy przez Częstochowę i Katowice do Gliwic. Po roku od tego wydarzenia Pafawag zaczął seryjną produkcję nowoczesnych wagonów elektrycznych. Kolej Górnośląską, która po II wojnie światowej w całości znalazła się na terenie Polski, zaczęto elektryfikować w 1959 roku. Udało się to zrobić w ciągu zaledwie dwóch lat.
Modernizacja po transformacji
PKP od lat 90. stopniowo unowocześnia kolej. W1992 roku pięć ekspresów kursujących z Warszawy do Krakowa, Gliwic i Poznania zyskało standard INTERCITY. Jednocześnie wdrażano komputerowy system rezerwacji miejsc. Już w tym samym roku miejsce w pociągu można było zarezerwować w sieci.
Rok później powstało Centrum Informacji Kolejowej typu call center w Łodzi.
Dzięki promocjom pasażerowie coraz chętniej korzystali z Intercity. Wprowadzono nową kategorię pociągów - Nocny Express, pozwalającą podróżować nocą. W 2005 roku na torach pojawiły się pociągi Tanich Linii Kolejowych (TLK) - obecnie Twoje Linie Kolejowe. W tym samym roku możliwe stało się płacenie za bilet na pokładach pociągów za pomocą karty płatniczej. Umowa kredytowa pozwoliła na sfinansowanie kupna nowoczesnego taboru kolejowego z myślą o komforcie pasażerów. W 2007 roku na warszawskim Grochowie ruszyła najnowocześniejsza w Europie Wschodniej i jedna z najnowocześniejszych w Europie hal techniczno-montażowych, przygotowujących pociągi do wyjazdu w trasy.
W 2009 roku ku zadowoleniu pasażerów na warszawskim Dworcu Centralnym wprowadzone zostały biletomaty. Z firmy Simens trafiło na polskie tory 10 szybkich lokomotyw wielosystemowych zwanych Husarzami. Od ubiegłego roku dzięki elektronicznemu systemowi monitorującemu kursowanie składów każdy może sprawdzić przez Internet, czyjego pociąg dotrze do celu na czas. Trwa elektroniczna rewolucja biletowa. Bilet kupiony w elektronicznym systemie sprzedaży biletów e-IC można pokazać podczas kontroli na ekranie dowolnego urządzenia mobilnego - np. laptopa lub telefonu. Intercity nie zapomina też o najmłodszych pasażerach. W lipcu ubiegłego roku wyjechał na tory specjalny wagon pełen atrakcji dla dzieci.
Czas na Pendolino
12 sierpnia br. na Dworzec Główny we Wrocławiu przyjechał pierwszy z 20 składów EIC Premium, czyli tak zwany Pendolino, zamówiony przez PKP Intercity. Jest to skład godny XXI wieku - wygodny, szybki, o nowoczesnej, dynamicznej formie. Ergonomiczne rozkładane fotele, klimatyzacja, wentylacja, dostęp do Internetu to tylko niektóre zalety nowoczesnego pociągu.
Najważniejsze jednak, że jego konstrukcja i aerodynamiczna sylwetka pozwala na osiągnięcie prędkości 250 km/h.
W pociągu długości 187,4 m. podzielonym na siedem członów, znajdują się 402 miejsca siedzące, z czego 57 miejsc w klasie 1. i 345 w klasie 2.
W jednym z wagonów umieszczono przedziały biznesowe, w innym bar. Dla wygody pasażerów przy każdym fotelu zamontowano gniazdko elektryczne.
Pociągi produkuje we Włoszech firma Alstom, natomiast pozostała część zamówienia PKP Intercity realizowana jest w Polsce. - EIC Premium to nowy standard polskiej kolei. To nie tylko zmiana komfortu jazdy pasażerów PKP Intercity. To również szeroki zakres prac, jaki we wdrożenie tego projektu włożyły pozostałe spółki naszej grupy. Modernizacja linii kolejowych zarządcy infrastruktury, PKP PLK czy inwestycje zrealizowane przez PKP Energetykę sprawiają, że ten pociąg wyznaczy nowy, wyższy poziom dla całej kolei - mówi Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP S. A.